tisdag 27 augusti 2013

Riksdagsvalet 1973



I samband med vår utflykt till Sturups flygplats i september 1973, så stannade vi till vid en vallokal. Det var riksdagsvalet som var på gång. När jag tittar på bilderna så här 40 år senare kan jag bara konstatera att jag har inte en aning om var det var vi stannade till.
Jag ser också lätt skamsen att jag inte var speciellt hänsynsfull i mitt fotograferande. Att bara kliva in i en vallokal och börja fotografera, säkert utan att fråga, känns minst sagt burdust. Undrar om det ens var tillåtet. I vilket fall inget jag skulle göra idag. 

Tittar man historiskt blev valet detta år mycket speciellt; det slutade nämligen oavgjort mellan de båda blocken. Det innebar att Olof Palme blev statsminister i en minoritetsregering och att frågor som drevs till sin spets fick lottas. En lotteriregering. Kristlig Demokratisk Samling hade ny ledare med Alf Svensson. Det hjälpte kanske inte så mycket, man lyckades inte kvala in i regeringen, fick nöja sig med 1,8 %. Bra gick det däremot för Centerpartiet med sin nye partiledare Torbjörn Fälldin. De blev med sina 25 % andra största parti efter Socialdemokraterna. Kommunisterna, (dom hette så på den tiden då banden till Kreml var starka) med ledaren C H Hermansson fick nöja sig med drygt 5 % av rösterna. Extremvänstern var också med; KFML som fick 0,16 %. 

Egentligen märkligt att vänstern som helhet inte gick bättre med tanke på hur vänstervridet media var vid den här tiden då majoriteten av journalistkåren viftade med röda fanor i alla upptänkliga sammanhang. Men så kan det ju gå i en demokrati, när det var dags för val visade det sig att det bara var en marginell minoritet som delade deras politiska åskådning. Kanske därför KFML lade till ett “r” i namnet. Man såg en antagligen revolution med tillhörande diktatur som sin enda möjligheten att komma till makten.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar