söndag 1 september 2013

Turbild


Ibland har man tur. Som med den här bilden. Jag passerade Centralstationen med kameran i handen och fick syn på de här två tjejerna försjunkna i sina telefoner. Det var egentligen kontrasten i motivet som fångade mitt intresse. Tjejerna stod fint fram mot den mörka omgivningen. Jag stannade till obemärkt och tog en bild. När jag nu tittar på bilden ser jag att den innehåller så mycket mer än vad jag lade märke till då. Som skylten i bakgrunden med budskapet att Sverige borde vara färgstarkare. Passar ju extra bra i en sv-vit bild. Och att personerna som kommer och går befinner sig i positioner som hjälper upp kompositionen just i detta ögonblick är naturligtvis rena turen. Jag tycker mycket om bilden som för mig nästan känns som en regisserad stillbild ur en film. Ibland har man tur.

2 kommentarer:

  1. En riktigt bra bild. Jag tänker också på ringarna på pelarna, likt tankebubblor, samt att tjejerna sitter absolut stilla medan de andra är i rörelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Jo, jag gillar bilden själv. Men som sagt handlar det till stor del om tur. Men jag tror också att ju mer man håller på desto mer tur får man.

      Radera