tisdag 17 september 2013

Besök hos bokhandlaren


Det här är Roger. Snett emot Analoga Utposten, tvärs över Bergsgatan ligger Rogers antikvariat. Eftersom jag ser mig själv som en bred konsument av både bilder och det skrivna ordet, så blir det ett och annat besök hos Roger när jag ändå är i närheten.

Jag upplever att de flesta antikvariat verkar drivas av sura gubbar som misstänksamt bevakar sina kunder så de inte inte ska ge sig till att stjäla de älskade gamla böckerna. Men sån är inte Roger, han är den vänlige bokhandlaren som gör att man känner sig välkommen när man gör ett besök.


Igår eftermiddag när jag hälsade på hos Lennart och han var upptagen med en segdragen föreläsning för en av sina kunder, gick jag över gatan för att se hur det stod till i boklådan. Lugnet härskade i den lilla butiken med sina smala gångar och hyllor från golv till tak. Och minsann - ett fynd. Ett och ett halvt kilo fotobok med rock'n'rollbilder sammanställda av redaktionen på Rolling Stone. Ingen dyrgrip, men med bra tryck och i mycket fint skick och till ett pris som inte gick att motstå. Fotoböcker tryckta i modern tid är ju så mycket bättre än de som trycktes på 60- och ända fram på 80-talet med sitt valörfattiga tryck och grova raster. Äldre fotoböcker från tex 50-talet har däremot oftast bra tryck. Brytpunkten verkar ligga nånstans på 60-talet när alla började köra offset innan man hade fått riktigt styr på tekniken. Det hjälpte säkert till att de svartvita bilderna vid den tiden till stor del var både sotiga, urfrätta och grovkorniga. Så fotoböcker från de decennierna är oftast inte intressanta för mig.

Hursomhelst blev jag lycklig med mitt nya bokfynd. En bra fotobok är alltid inspirerande även om man inte är just nån rock'n'rollfotograf.
Alla bra böcker är för övrigt inspirerande. Som tex “Just kids” av Patti Smith, som handlar om hennes och fotografen Robert Mapplethorpes liv tillsammans. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar