fredag 20 september 2013

Tips på bildbehandling


Jag är en regelbunden besökare på Fotosidan. Inte för att söka bildinspiration, det tycker jag inte man hittar där. Men jag har hittat många bra tips på allt möjligt fotorelaterat. Som idag tex, hittade jag ett bra tips på ett program för bildbehandling. Programmet påminner delvis om Silver Efex Pro, fast gratis.

Åtminstone stod det att det var gratis. Jag laddade ner programmet och skulle få en kod via mail, men den har i skrivande stund inte kommit, och utan koden varar programmet bara i en månad. Jaja, vi får se. Hursomhelst är programmet både kul och lättanvänt och nog i klass med Silver Efex Pro. Testa själv, här kan du ladda ner DxOI Film Pack 3.


Bilderna i det här inlägget är behandlade med en ngt justerad preset; Polaroid 669.
Bilderna är tagna i går i Köpenhamn med nyförvärvet Panasonic G5 med standardzoomen 14-42 som följde med. Vet inte om jag gillar zoomen riktigt. Optiskt är den överraskande bra, autofokusen är tyst och snabb. Men den saknar pecision när man zoomar. Halvtrög och vill gärna ”sätta sig”, kanske blir gången mjukare efter att tags användning? Men man ska inte klaga, man får vad man betalar för. Jag köpte den på Fotokungen. Tänkte bara köpa ett hus, jag har ju ett gäng objektiv. Men när jag såg priset inkl. optik, extra batteri o minneskort. Ja, då blev det som det blev...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar