torsdag 5 september 2013

Pilgrimsfärd

Har du läst “Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd”? Om inte så har du en trevlig läsupplevelse framför dig. För naturligtvis måste man läsa boken om Harold Fry som gav sig iväg på vad som var tänkt att bli en kort promenad till brevlådan, men istället blev en vandring på 100 mil.


Kanske var jag inspirerad av Harold Fry då jag i söndags promenerade till cementfabriken i Limhamn och tillbaka. En sträcka på lite drygt en mil. Det tog två och en halv timme. Harolds vandring tog 87 dagar. Men jag har bättre skor än Harold. Vädret var inte det bäst, stundtals var det ganska molnigt.


Cementfabriken som jag tidigare liknat vid en medeltida borg, ser nu mest ut som en ruin. Det verkar som allt ska bort. Hade för mig att något skulle sparas, men det verkar inte så. Synd, man kunde ju bygga studentbostäder i silosarna. Jag tror många skulle kunna tänka sig bo i en rund lägenhet med havsutsikt. Byggtekniskt hade det säkert gått att lösa. Säkert inte billigt. Men ingen är ju intresserad av att bygga billigt i alla fall.




Limhamns Sjöstad är närmaste granne med resterna av cementfabriken. Här kan man bo i lägenhet med båtplats ifall man disponerar båt. Annars kan man gå med i sjöscouterna och segla jolle.


Här finns också rader med sjöbodar, eller hoddor, eller kan man kanske använda det gamla skånska uttrycket “ludor”? De ligger hursomhelst tätt och jag vet inte vad de används till. Antagligen till förvaring av marina tillbehör.




Lagunen ligger strax intill följt av Limhamnsfältet och Ribersborg. Här har det pågått hästtävlingar av olika slag de senaste dagarna. Men nu är det över och hästarna håller på att åka hem. De var i alla fall inte synliga.


Över huvudtaget var det väldigt öde här nere. Men hindren från tävlingarna står än så länge kvar. Fantasifulla påkostade byggen.


Jag tycker det är trevligt att man tar tillvara de fina möjligheter som finns i Malmö. Bara det att kunna hålla internationella hästtävlingar så centralt i en storstad. Något som hade varit fullständigt omöjligt i 70-talets Malmö.


Det var gråväder och duggade lätt under promenaden, men var ganska varmt. Jag hade nyinköpt regnjacka så istället att bli blöt av regnet blev jag istället sjöblöt av kondens eftersom jackan var så tät. I övrigt inga men av projektet. Det kändes dock fint att komma hem och byta skjorta.
Kamera: Panasonic G2 med 45/1.8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar