lördag 10 augusti 2013

Nixons avgång och lite annat från 70-talet


Bilden av det glassätande paret framför Norra Skånes och Skånska Dagbladets redaktion i Höör är tagen den 10 augusti 1974. Det står ingenting på negativfickan, men vi kan se på löpsedlarna att Nixon avgått under natten. På Norra Skånes löpsedel fick denna världsnyhet dock konkurrera med att det brutit ut paratyfus i Hässleholm. Man kan tänka sig rubriksättarens huvudbry när det gällde vilken nyhet som skulle stå överst.


Bilden av Höörs Folkets Hus är tagen samma dag. Jag minns att min far hyrde etablissemanget när vi firade farmor när hon fyllde 75. Det måste ha varit -65 eller nåt sånt. Undrar om huset står kvar?


Även den här bilden på min far är tagen i Höör. Mina föräldrar hade en stuga där och bilden är tagen i snickarboden. Fast vi kallade den “verkstan”. Där fanns massor med verktyg. Tyvärr var de ganska hårt slitna. En del på gränsen till oanvändbara, men de sparades i alla fall. Som barn brydde man sig ju inte, det gick alltid att tälja till någonting. Det var inte förrän man blev större som sanningen uppenbarades. Men farsan var inte mottaglig för kritik på det området. Man skulle vara glad över det rika utbudet, annars blev han härsken.


En bild från Stortorget i Malmö. Det pågår uppladdning inför demonstrationståget första maj. Eller om det möjligen är avslutningen? Hursomhelst kan vi skymta den gigantiska Kockumskranen uppe i vänster överkant. Jag tror bilden kan vara från 1975, så kranen var då tämligen nybyggd. Ett stolt monument över industristaden Malmö.


En bild från ett uppträdande i Tivoli, Köpenhamn. Jag minns uppträdet som ganska hisnande när artisterna gungade i sina svajmaster. Det fanns inga skyddsnät och dagen efter vi hade varit där störtade en av artisterna. Minns inte hur det gick, men det var ett allvarligt tillbud.


Killen med fiolen är fotograferad nån gång 1975-76 i Pildammsparken i Malmö. Bilden är ganska korning då den är tagen med en halvformatskamera, Canon Dial. Den här kameran med sina 72 bilder/rulle, hängde med överallt under några år. Tills jag sålde den till en frilansande fotograf som skulle till Polen och göra reportage om oroligheterna där och ville ha en kamera som inte märktes så mycket.


Korsningen Nobelvägen/Amiralsgatan, Malmö. Jag hade ibland min Canon Dial monterad på en sugpropp med kulled i vindrutan. Men det blev aldrig några scoop, bara den här typen av tämligen meningslösa exponeringar.


I Köpenhamn finns ju Ströget, och eftersom Malmö inte ville vara sämre bestämde de styrande 1978 att Södergatan minsann skulle bli Malmös Ströget. Visserligen blev Malmös version bara knappt 500 meter, men ändå.


Avslutningsvis en typisk 70-talsbild från Malmö. Jag vet inte vilket gathörn det är på bilden, men det gör inte så mycket. Först rev man husen och sedan fick ödetomten ligga till sig några år, ibland flera decennier eftersom det inte verkade finnas någon klar strategi, bara att allt gammalt skulle bort. Man förstörde stan.

10 kommentarer:

  1. Intressant med dina äldre bilder av Malmö. Tråkigt att man rev så fina hus och byggde upp massa skit i en så annars trevlig stad.

    /Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ha varit en allmän trend i folkhemmets 70-tal, men Malmö var nog en av de städer som drabbades hårdast. Åtminstone känns det så. Jag såg en gång ett TV-program om den här (svenska) företeelsen, jag tror det hette "När Domus kom till stan" eller nåt liknande. Där framgick just hur den här massakern på äldre bebyggelse spred sig som en farsot över Sverige.
      Tack för din kommentar Tobias!

      Radera
  2. Rivningstomten tror jag är Grangatan/Zenihsgatan jag var med om att köra bort detta hus, grävmaskinen tillhörde troligtvis Entreprenadbolagen E&G Jönson, en firma som inte finns längre.

    Jan Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack för din kommentar. Fast jag undrar... jag minns inte att jag fotograferat i de omgivningarna. Då skulle de husen bakom grävmaskinen gränsa till Föreningsgatan och den raden av äldre hus går ju ända fram till Grangatan, väl? Övriga negativ på filmen ger tyvärr ingen ledtråd heller. Ja, vi får se om det klarnar. Så till dess får din teori gälla!

      Radera
    2. Bilden är tagen vid korsningen Lundbergsgatan / Tärningholmsgatan. Alla övriga hus finns kvar.

      Radera
    3. Du har säkert rätt. Jag bodde i krokarna vid det här tillfället. Så även om jag inte minns just den här exponeringen, känns det troligt. Tack för din kommentar!

      Radera
  3. Du tycker att det blev mest ett antal meningslösa exponeringar. Det tyckte du kanske då. Men ser du på dessa i dag så tror jag att du har en helt annan åsikt.
    Jag tycker att dom är 'vackra' och säger något om Malmö. Jag är uppväxt i kvarteren runt Nobeltorget och passerade här dagligen ner till stan och hem, så jag uppskattar bilden.
    Det är intressant att se de förändringar som har skett i stan. Både goda och dåliga.
    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du rätt i att men ibland ser bilder på att annat sätt när det gått lite tid. Jag blir glad över de positiva kommentarer jag fått på det här inlägget, så det kommer att bli fler inlägg från 70-talet efter hand. Tack för uppskattningen!

      Radera
  4. Det är trevligt när du jämför bilder från då och nu. Kul och se skillnaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt tänkt att utifrån gamla bilder åter leta upp miljöerna och ta en ny bild ur samma vinkel och med samma utsnitt. Sen får man se om det blir av...

      Radera