tisdag 20 augusti 2013

Sturups flygplats 1973


Bilderna i det här inlägget är tagna vid ett besök på Sturups flygplats i september 1973. Det var min kompis Lasse som ville lufta sin nyinköpta begagnade Hasselbladare, som förslog utflykten till flygplatsen som invigdes året innan. Han hade dessutom bil vilket jag inte förfogade över vid den här tiden. Själv tog jag med min Pentax Spotmatic.


Det kändes märkligt att komma till Sturups flygplats. En känsla som fortfarande kommer över en de få gånger man tar sig dit för att hämta eller lämna någon vän eller bekant som envisats med att använda flygplatsen ifråga. Jag vet ingen flygplats som känns mer malplacerad och är mindre trafikerad. Det finns säkert någon, men ingen som jag besökt.
Jag har naturligtvis själv också rest från Sturups flygplats några gånger, men det var längesedan. För med Öresundsbron fick vi ju en internationell flygplats inom betydligt bekvämare räckhåll, och då fanns det liksom inte länge någon anledning att ge sig ut i den skånska ödemarken.


Någon dag före vårt besök i Sturup hade kung Gustav IV Adolf avlidit, därav alla flaggor som vajar på halv stång.


Närmsta granne med flygplatsen var en stor åker och där pågick jordbruket som det alltid gjort (och kanske fortfarande gör).


Kompisen Lasse på hugget med sin nyinköpta kamera.


Det var också riksdagsval på gång. Vilket vi också passade på att dokumentera under vår dagsutflykt. Bilder från detta kommer i senare inlägg. Så visst verkar det ha hänt en del i september 1973.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar