måndag 5 augusti 2013

Bilder från glasplåtar


Jag har några gamla glasplåtar som jag tog tillvara när jag en gång på 70-talet hjälpte till att rensa i en lokal på Östra Förstadsgatan där Iwa-foto huserat med fotobutik och ateljé sedan nån gång på 40-talet.
Där fanns lådvis med gamla negativ, både film och glasplåtar. Jag minns inte om man på den tiden körde sånt till tippen eller till återvinning. Men bort skulle det och snabbt gick det.
Arkivet var som sagt omfattande och jag valde en hög glasplåtar på måfå med motiv som jag vid en hastig blick tyckte verkade intressanta. Det mesta var annars porträttbilder från nästan 40 års ateljéfotograferingar vilket ju inte var så spännande att titta på.
Hursomhelst delar jag nu med mig av de negativ som jag räddade undan förgängelsen då för ungefär 35 år sedan. Tyvärr framgår det vid närmare granskning, att plåtarna som jag trodde var originalnegativ visar sig vara reproduktioner av vykort och andra bilder, vilket ju var lite trist. Men interiörerna från fotoaffären är i alla fall originalplåtar. Tyvärr är ingenting daterat.

Jag valde att istället för att skanna, fotografera av glasplåtarna på ett ljusbord. Jag plåtade(!) i RAW. Konverterade till positiv bild och gjorde justeringar i ACR, ändrade storlek och lade på en svag brunton i Photoshop.

Fotnot
Varför säger man egentligen glasplåt om negativ där emulsionen sitter på en glasskiva. Jo, det härrör från den ursprungliga fotografiska bilden som var på en kopparplåt belagd med ett tunt blankpolerat silverskikt. Benämningen fick hänga med. Härifrån kommer också ordet “plåta”, om fotografera.


Översiktsbild från Malmö hamn. Glasplåt 13x18.

   
Lorensborg, Stadioncenter, tagen från Mariedalsvägen, Malmö. Glasplåt 13x18


Samma motiv som ovan, fast norrifrån. Glasplåt 13x18


Malmö Stadsteater. Den här borde man ju kunna datera. Men jag har inte lyckats ta reda på när "Leendets land" spelades här. Glasplåt 9x12.


En frodig mansperson med rökpipa. Månne kan det vara Bengt Åke Bengtsson? Det känns som att han kopplar av efter en god måltid. Glasplåt 9x12.


 Interiörbild från en av Iwa-fotos ateljéer. Glasplåt 13x18


Ännu en interiörbild från samma ateljé. Glasplåt 13x18. (Glasplåten trasig, därav det svarta övre hörnet.)


Här håller man på med efterbehandling av svv bilder. Kvinnan längst till höger pressar bilderna plana efter torkning.  Den blonda damen renskär bilderna och de fyra sittande damerna håller på med retusch. Av damerans klädsel att döma bör bilden vara tagen slutet av 40-talet eller kanske tidigt 50-tal? Glasplåt 13x18.
Alla bilder i inlägget från Iwa-fotos arkiv.

11 kommentarer:

  1. Verkligen trevligt att du lägger ut så fina bilder,jag blir glad över att se dem.

    Jan Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, Jan! Det kommer att bli en del gamla bilder framöver, efterhand som jag genomsöker arkivet.

      Radera
    2. Så trevligt, jag väntar med spänning på nästa sändning.

      Jan Nilsson

      Radera
  2. Verkligen trevliga bilder. Hade ingen aning om att man använde glasplåtar så länge. Av allt att döma så är en del av bilderna från så sent som 1960-talet.
    Ingvar Hedengård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är egendomligt, men det var kanske standard att använda glasplåtar till reproduktionsfotografering betydligt längre än man anar. I varje fall tycks man ha hållit fast vid det på IWA-foto. Hursomhelst, roligt att du gillar om bilderna!

      Radera
  3. Leendets land hade premiär 19 augusti 1955 och ungefär samtidigt hade trasiga änglar premiär på Intiman. A-C Rayner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha för upplysningen! Då fick vi ett årtal på den bilden!

      Radera
  4. Kan bilden med med damerna vara från Exercisgatan o kan Eliza o fru Olsson vara med månne?
    Trevliga bilder.

    SvaraRadera
  5. Kan Eliza vara en av damerna o kan det vara i lokalen på Exercisgatan där labbet låg fram början eller?

    SvaraRadera
  6. Kan Eliza vara en av damerna o kan det vara i lokalen på Exercisgatan där labbet låg fram början eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert är bilden från Exercisgatan och fru Olsson en av damerna. Men jag tror inte Eliza arbetade på labbet. Vet inte var hon lärde till fotograf. Och nu är det för sent å fråga, hon gick ju bort häromåret.

      Radera