onsdag 21 augusti 2013

Mitt i Malmöfestivalen


En ensam stol på gågatan. Kanske tillhörde den något uppträde som var på gång. Eller bara kvarglömd? Man kan också tänka sig att den var ett osignerat konstverk. Jag har sett saker visas på Konsthallen av ungefär samma verkshöjd. Så man kan aldrig veta.


Den här killen satt uppflugen på ett elskåp och väntade på kunder. Rastaflätor var hans grej. När jag passerade lyfte jag på mössan och blottade min kala skalle för att han skulle se att här hade han inget att hämta. Men han log och gestikulerade ivrigt. Det såg ut som han härmade en häftpistol vilket fick mig att skynda på stegen.


Kön hos Pölsemannen visar att inte alla är intresserade av den så kallade festivalmaten utan vill ha mer traditionell föda.


Fick känslan av att det var kyligt att jobba i nötståndet.


Det var lång kö hos Fogarolli som serverar kaffe från bakluckan på sina röda mopedbilar. Inte konstigt, dom lagar gott kaffe!


Jag har alltid gillat runda glasögon. Speciell nu när alla envisas med att gå runt i plastiga fyrkantiga 70-tals inspirerade fulbrillor.


Fanta, populär läsk på burk, lär ha uppfunnits av en tysk under kriget och vara en förkortning av Fantastisch.


Mot strömmen på Södergatan.


Det krävs egentligen inte så mycket för att barn ska kunna sysselsätta sig. Det räcker med en pinne och ett galler i gatan. Killen i vagnen tittar avundsjukt.


Det finns naturligtvis även utrymme för mer traditionella shoppare i festivalyran.


4 kommentarer:

  1. Den där ensamma stolen, jag vet vem den tillhör!
    Kolla senaste inlägget på min blogg så får du se. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat; inte dåligt att kunna balansera en spis på näsan! Undrar vad han gjorde med stolen?

      Radera
    2. Det är inte dåligt alls, nä!
      På stolen satte han ett barn som han sedan lyfte upp!

      Radera
    3. Oj, hoppas föräldrarna hade nån slags försäkring!

      Radera