torsdag 3 januari 2013

Gamla kameror


Pentax K1000

Jag gör alltsom oftast besök hos Analoga Utposten. Det brukar bli en fika med Lennart, den stolte innehavaren av butiken. Han brukar då underhålla med anekdoter från 70-talet. Som när det såldes gamla Leicakameror på Överskottet i Löddeköpinge. De kostade 75:-. Lennart hade tänkt köpa två stycken men hans kompis som var med ville köpa sig en armépäls, men hade inga pengar på sig. Pälsen kostade också 75:-. Kompisen tyckte att kamerorna bara var gammal skit och kunde inte förstå att Lennart tänkte köpa två stycken. Så Lennart lånade honom till pälsen och fick själv nöja sig med en kamera. Om han har kameran kvar? Nä, det har han inte, men det var nog ingen dålig affär. Hur det gick med kompisens päls förtäljer inte historien.

Andra gången Lennart köpte billiga Leicor var när Kodak lanserade sin pocketkamera för 110 film. Det var 1972 och Rubins foto i Malmö hade inbyteskampanj. Man fick in alla möjliga kameror, även Leicor. Lennart berättar att han köpte två stycken för 100:-/st. Om han har dom kvar? Nä, det har han inte. Men det var nog ingen dålig affär denna gången heller.

Jag hade en kompis på 70-talet som gillade Leica. Jag lånade en av honom för att testa, men tyckte den var ganska kass att plåta med. Svårfokuserad, speciellt i svagt ljus. Och med en ljusram som gav ett tveksamt intryck av utsnittet. Samt dålig närgräns och parallaxfel. Inte att jämföra med min Pentax Spotmatic som jag upplevde som betydligt mer exakt och snabbjobbad och som dessutom hade en bra inbyggd ljusmätare. Så, jag hade nog inte betalt 75:- för en gammal Leica på 70-talet. Men när jag ser tillbaka idag hade det ju inte varit så dumt... Inte för att använda, jag gillar dom fortfarande inte. Men som investering måste de ha varit glimrande att ha köpt några till det priset.

Fotnot
Försvarets Överskott låg från början i Kävlinge och flyttade på 70-talet till Löddeköpinge. Här kunde man köpa allt från gamla militärfordon till uniformer. Bytte så småningom namn till Överskottsbolaget (ÖB) och även en bra bit in på 90-talet fanns i sortimentet en del militärt överskott som tyvärr försvann efterhand.


Campingplats någonstans i Tyskland. Bild från farsans arkiv, tagen i slutet av 50-talet. Kameran troligen en Voigtländer Perkeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar