söndag 23 december 2012

Julstämning




Vad är egentligen den bästa julmusiken? Själv tycker jag nog att "Driving home for Christmas" (1988) med Chris Rea är självskriven vid julbordet. Eller kanske nån jullåt med Elvis? Han har massor att välja på. Som tex "Santa Claus is back in town" (1957) eller något annat.

Annars är ju "Mer jul" med Adolfson & Falk (1981) alltid ett gångbart alternativ i juletider. Kolla bara på textrader som:

Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.

"Fairytale of New York" från 1987, är en annan låt med mycket julstämning. Här ger oss Shane MacGowan och Pouges med bistånd av Kirsti MacColl, en god inblick i hur livet kan gestalta sig i fyllecellen hos NYPD.

Även "Snart kommer änglarna att landa" (1981) med Ulf Lundell tycker jag nog kan kvalificera sig som lämplig bakgrund för både julbord och julklappsutdelning.

Gillar man smörigare varianter är "White Christmas" från 1942 med Bing Crosby ett säkert kort. En klassiker som fungerar även i snöfattiga trakter.

När det gäller Julfilmer minns jag att jag som barn verkligen gillade "Livet är underbart" (It's a Wonderful Life) från 1946 med bland andra James Stewart och Lionel Barrymore. I den fick vi lära oss att förutom att det finns änglar, moral och rättvisa, även att "varje gång en klocka pinglar, är det en ängel som får sina vingar".

Fast den film jag numera mest förknippar med julen är nog "Ett päron till farsa firar jul" (National Lampoon's Christmas Vacation) från 1989, med Chevy Chase i huvudrollen. En film som jag tycker ger en god insikt i amerikanskt julfirande när det är som bäst. Och eftersom vi i Sverige bara blir mer och mer amerikaniserade kommer det kanske inte att dröja så värst länge förrän vi ser den här filmen som en dokumentär snarare än en parodi.
På senare år (2003) har det dykt upp ännu en julfilm, men som skildrar ett annat slags jultillstånd. Jag tänker då på "Bad Santa" med Billy Bob Thornton som i filmen spelar en inte helt vanlig varuhustomte.

Hursomhelst, med eller utan musik och film;
EN RIKTIGT GOD JUL!!

2 kommentarer:

  1. God jul på dig också, Stig! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha Fredrik. Och lycka till med alla dina fotografiska projekt!

    SvaraRadera