måndag 7 januari 2013

Sony Nex 16/2.8


Gav mig äntligen ut med en kamera i går. Vädret var riktigt grått och disigt. Tänkte jag skulle testa vidvinkeloptiken som jag köpte till min Sony Nex. Tog ambitiöst även med stativ och gråfilter. Men ambitionen tunnades ut efterhand som jag närmade mig Västra Hamnen. Det började nämligen duggregna. Ett sånt där blött duggregn som fastnar på en. Så det blev inga långa exponeringar som det var tänkt. Och ingen längre rundtur efter lämpliga motiv heller. Jag låste cykeln och och begränsade mitt letande efter motiv bland ödsliga badbryggor och hala trädäck.

Optiken är en Sony 16/2.8 och har fått en del kritik för sin dåliga kantskärpa på stora bländaröppningar. Vilket har gjort att andrahandsvärdet är lågt på ett objektiv som var ganska billigt från början. Men man skaffar ju inte en vidvinkel för man vill ha kort skärpedjup. Snarare tvärtom. Så jag tänkte att det nog duger för mina behov.

Jag använde här 200 ISO och bländare 5.6 vilket gav exponeringstider runt 1/100. Optimal ljusöppning med den här optiken bör ju ligga runt 5.6 - 8. 
Som vanligt ställde naturligtvis pekskärmen till det, har fortfarande inte vant mig vid hur lätt det är att råka flytta fokuspunkten. Skulle vara bra att kunna avaktivera pekskärmen, men det verkar inte möjligt.

Fotnot
Regn syns dåligt när man använder vidvinkel. Vill man plåta skitväder ska man använda tele.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar