söndag 13 januari 2013

Mera Sony 16/2.8



Tog en tur till Västra Hamnen häromdagen. Det var en förmiddag med dramatiska moln och stundtals bröt solen igenom. Jag hade med mig Sony Nex med E 16/2.8 (samt ytterligare ett objektiv som jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg). Temperaturen låg runt nollan och det blåste ganska kraftigt, vilket gjorde att jag var ganska ensam om att uppskatta ljuset därute.

Vid förra tillfället när jag var ute och fotograferade med den här optiken använde jag bländare 5,6 vilket enligt alla regler borde gett ett bra resultat. Men det blev inte helt lyckat i bildkanterna. Så den här gången fick det bli bländare 8, och nu blev resultatet betydligt bättre. Det vill säga; jag är nöjd. Riktiga skärpefantaster som inte går ut och plåtar utan håller sig hemma på väggen och plåtar test-tavlor kan förstås ha en annan åsikt.




Så min slutsats är att med Sony E 16/2.8 bör man inte använda större bländare än 8 om man vill ha god skärpa över hela bildfältet. Och kanske inte mindre än bländare 11, även om diffraktionen inte borde märkas förrän vid mindre bländare än 16.
Bör noteras att Sony E 16/2.8 är en billig optik. Den kostar ny 2 595 på Scandinavian Photo och man kan köpa en i nyskick på Tradera eller Blocket för 12 – 1 300. Anledningen är antagligen att den sålts i paket med kamera och normalzoom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar