måndag 21 januari 2013

Blommor och blad


Jag har tidigare skrivit om en idé till en trädgårdsbok som jag påbörjade nån gång på 90-talet. Tanken var att bilderna skulle spegla det förfall som uppstår i en trädgård när hösten börjar komma och allt börjar vissna och färgerna dämpas.

Häromdagen hittade jag en bunt bilder från ännu ett ofullbordat och bortglömt naturprojekt. Man kan se det som artbilder fast av det lite dystrare slaget.
Upplägget här var tänkt att det skulle vara en bild på höger sida av varje uppslag och bildtexten på den motsatta sidan. Texterna skulle relatera till den avbildade växten med tex ett recept, en dikt, en text från en låt, eller bara en tanke.

Bilderna är tagna med Nikon F4 och Nikkor 85/2,0. Filmen tror jag var Ilford Delta 100. Jag har inte hittat negativen utan skannat påsiktskopiorna. De är kopierade på Ilford Multigrade papper och svagt tonade i Kodak sepia toner. 










2 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Projektet borde varken vara ofullbordat eller bortglömt. Kanske dags att gå från blogg till fotobok 2013?

    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Men det behövs betydligt mera material och jag är tveksam till att komplettera så här 15 år efteråt. Bättre att börja om. Om det blir av vill säga...

      Radera