lördag 1 februari 2014

Första februari


Så var det då februari, vilket betyder att vi har en hel del vinter kvar. Även om termometern just nu visar på plus. Inte mycket, men dock. Igår var det minus, blåst och snöfall. “Varannandagsväder”, brukade min mor säga när väderleken var opålitlig. 
Jag hade igår egentligen tänkt nöja mig med att betrakta vädret genom fönsterrutan, men mitt samvete tvingade ut mig. Får väl kompensera med att hålla mig inne en solig dag istället. 


Kameran jag tog med mig på promenaden var Sony Nex7 med Sigma 30/2.8. En kombination som jag börjar trivas ganska bra med. Jag har just upptäckt att man kan låsa inställningarna på kameran. Vilket är en stor fördel när man har den hängande innanför jackan. Igår upptäckte jag också att både kamera och objektiv tål en hel del väta. Det såg lite oroväckande ut ett slag. Men allt gick bra. För många år sedan hade jag en Nikon FM med motor. Kamerahuset klarade fukt och väta bra, men motorn blev det kortslutning i. Då blev det “automateld”. Man fick stänga av snabbt annars drog den genom hela rullen.






2 kommentarer:

  1. Ja då har jag gjort några stapplande steg att skapa en blogg. Jag finns på pivaren.blogspot.com ska försöka hålla den uppdaterad men jag lovar inte förmycket.
    //jan

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag har varit inne o skrivit lite uppmuntrande tillrop! Jag lovar att kommentera!

    SvaraRadera