tisdag 4 februari 2014

Malmö IP


Måndag eftermiddagar brukar jag tillbringa hos Lennart på Analoga Utposten. På promenaden dit köper jag fikabröd; två croissanter och ett paket kex. Kexen är för att butikshunden Shaggy också ska känna att det blir måndagsfika. 
Det var en vanlig lugn eftermiddag i butiken. Lennart och jag diskuterade förstoringsapparater och jag sa att ska man ha en Leitz så ska man ha en gammal med kondensor. Vi pratade också om när fina objektiv blivit angripna av fungus pga fel förvaring. Vilket är vanligare än man kan tro. Jag har lyckats några få gånger att avlägsna fungus med lika delar ammoniak och väteperoxid. Det är lite pyssel, man får plocka isär optiken och lägga de angripna linserna i blöt. 
Shaggy sover tungt och håller sig utanför diskussionerna, men blir klarvaken när kexen kommer på bordet.

På hemvägen passerade jag Malmö IP, gamla idrottsplatsen. Konstigt egentligen att den fick överleva 70-talets rivningsraseri. Att den inte blev ersatt av nån ful låda utan tak i korrugerad plåt. 
Hursomhelst pågick det någon aktivitet därinne för man hade tänt strålkastarna. Ljuset gav nytt liv åt de gamla träbyggnaderna. Eftersom jag aldrig går ut obeväpnad, tog jag några bilder med min Canon S90.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar