tisdag 18 februari 2014

Vernissage på Vasli Souza





Var på vernissage i lördags. Jag fick nämligen häromveckan en inbjudan från galleri Vasli Souza på Gustav Adolfs torg. Inbjudan avsåg deras senaste utställning av konstnärlig fotografi. Den här gången är det fyra fotografer som ställer ut ett större antal bilder utifrån ett gemensamt tema. Utställningen som pågår till 23 mars, går under namnet Taxonomy desire, och detta står att läsa i inbjudan:

“Användning av kameran skapar en känslig relation mellan fotografen och motivet som väcker frågor om lust, identitet och exploatering. The Taxonomy of Desire utforskar dessa spänningar inom fotografin genom verk av Emmanuel Angelicas, Karen Paulina Biswell, Larry Defelippi och Max Pam.”


“Taxonomy of desire” kan väl närmast i det här fallet översättas med “vetenskapen om indelning av åtrå”, och man kan konstatera att fotograferna verkligen gått in för att leva upp till “lust och exploatering”. Det är mycket naket. Och med tydlig kvinnodominans. Definitivt ingen strävan efter den jämlika fördelning, som man ju ofta hör i andra sammanhang. Exploatering som är en del av temat, känns närliggande med objektifiering, vilket också framgår av en del bilder. Här finns få lågmälda bilder och någon rädsla för risken att verka övertydlig i sammanhangen verkar inte heller finnas. 

Det är inte helt enkelt att se respektive fotografs personliga avtryck eller signum i bilderna. Något som inte underlättas av hängningen då då man har valt att gruppera bilderna efter innehåll, inte efter respektive upphovsman. Kvalitetsnivån är jämn, alla bilder håller dessutom samma kvadratiska format, 50x50 cm. Tillsammans skapar de här faktorerna en intressant täthet i utställningen. Färgbildernas antal dominerar visserligen över de enstaka svartvita kopiorna, men å andra sidan gör det att de svartvita bilderna i mina ögon drar något större uppmärksamhet till sig. 


Rasmus Vasli berättar att alla fyra fotograferna arbetar analogt med mellanformat, 6x6. Det framgår inte men slutresultatet verkar vara utskrifter, inte analoga printar. Tekniskt är bilderna utmärkta med fina valörer, men med dagens teknik är det ju något vi vant oss vid.

Även om jag väl personligen mer uppskattar den dokumentära grenen inom fotografi, tycker jag att det är mycket positivt att det finns en nisch för ett galleri som Vasli Souza i Malmö. Att visa konstnärlig fotografi är en utmaning som är värd all uppmuntran.

Den här utställningen pågår som sagt till den 23 mars. Ska bli spännande att se vad som kommer härnäst.

3 kommentarer:

  1. Hur kommer man in på detta Galleri?
    Jag har ett flertal gånger försökt. Gallergrinden är låst. Ingen svarar på anrop via porttelefonen m.m. m.m.
    Jag har nu gett upp och accepterat att jag inte blir insläppt!
    /Benny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj. Jag har inte sett ngn gallergrind. Man går in i gången och tar hissen ner i underjorden. Det är ganska tydligt skyltat. Jag ser att dom har öppet tisd-lörd 11-18, sönd 13-17. Kanske har du kommit utanför öppettiderna? Du får göra ett nytt försök. Jag tror säkert du blir insläppt!

      Radera
    2. Jag menar den grind som finns i gångens början, alltså ända ute mot trottoaren.Jag har varit där på de tider då de ska ha öppet. Vid mina besök har jag noterat att dörren längst inne i gången, förmodligen nedgången till galleriet, har stått öppen.
      Men jag får väl göra ett nytt försök

      Radera