Jag får ibland frågor om foto via mail från unga människor som studerar fotografi i olika sammanhang. Det här blogginlägget är ett svar på ett sådant mail. Jag publicerar det här (i något modifierad form) ifall någon annan också kan ha nytta av det. Det är naturligtvis en kort text om ett stort ämne, men förhoppningen är att den kan sätta igång tankar och idéer som kan vara intressanta att gå vidare med.
Som studerande får du i ditt skolarbete fritt använda texter och bilder som du hittar här i bloggen (sk citaträtt) bara du anger källan. Använd bloggens sökmotor när du letar. Inlägg av mer teknisk karaktär hittar du på fotoapparater.blogspot.com
Den fotografiska tekniken har de senaste decennierna genomgått den största förändringen under sin drygt 170-åriga historia. Aldrig tidigare har tekniken varit mer avancerad och så tillgänglig. Vilket har lett till att allt fler kan ta tekniskt bra bilder. Avancerad teknik, för alla. Vilket för tankarna till Kodaks slogan från 1889; “You press the button, we do the rest!”. Med den skillnaden att vi nu gör allt själva.
Den digitala revolutionen har förutom att underlätta själva fotograferingen även betytt otroligt mycket när det gäller den tryckta bildkvaliteten. Att man äntligen till rimliga kostnader kan återge bilder i böcker och tidningar med ett tonomfång som ger originalbilderna rättvisa.
Många säger att “det var bättre förr”, men det är inte sant. Titta på bilderna i en gammal dagstidning, och jämför med dagens. Och det handlar inte bara trycket utan även bildspråket är idag mycket mer spännande och informativt. Jag tittade för ett tag sedan i en fototidskrift från 70-talet, och slogs av hur dåliga bilderna var vid den tiden jämfört med de bilder hobbyfotograferna tar idag. Jag ser också i senaste numret av tidningen Foto, att fotografen Torbjörn Andersson är av samma uppfattning.
Vi lever i en spännande tid när det gäller bilder, utbudet är enormt. Förr diskuterades ofta pictoralism kontra “den raka fotografin” (straight photography), alltså den den romantiska bildsynen kontra den dokumentära. Dessa två trender avlöste varandra i längre eller kortare perioder under lång tid. Så ser det inte ut längre. Inom den kommersiella fotografin ser vi generellt en större variation och högre klass än någonsin tidigare (trots att en del hävdar motsatsen). Sen har såklart möjligheterna med bildbehandling gjort sitt till.
Bland allmänhet och hobbyfotografer har det aldrig fotograferats mer än vad det gör nu. Det har aldrig varit enklare och billigare. Man kan vara kreativ på ett helt annat sätt eftersom tekniken idag är både lättbegripligare och mer pedagogisk än tidigare.
Men visst finns det bilder från förr som griper tag i en. Capas krigsbilder, Gene Smiths bildreportage för tidningen Life, för att nämna några. Det finns många böcker att försjunka i, där bilderna förmedlar starka känslor. Och det är ju det som fotografi egentligen handlar om; att förmedla en känsla. Jag tycker nog att den dokumentära grenen av fotografi har överlevt bäst. Och kanske har förändrats minst. Titta på Anders Petersens bilder tex. Är böckerna dessutom tryckta på senare tid är kvaliteten ypperlig. (Undvik fotoböcker tryckta på 60- och 70-talet, kvaliteten är för det mesta bedrövlig)
Men för dagspress, kommersiell fotografi och för den breda allmänheten så har den nya tekniken inneburit enorma förbättringar. Samtidigt lever vi i ett bildflöde som vi egentligen inte kan ta till oss. Tiden medger inte att vi betraktar varje bild så länge att vi tar in all information som finns i den. Vi ger bilderna långt ifrån den uppmärksamhet som upphovsmannen tänkt sig. Det går helt enkelt inte. Många bra bilder drunknar i flödet.
Så samtidigt som fotografin har blivit enklare och bättre, har det också blivit svårare. Konkurrensen om uppmärksamheten är hårdare än någonsin.
Att det finns en kamera i varje persons ägo har även förändrat bildens roll som nyhetsförmedlare. Händer det något, oavsett var, så finns det alltid någon som tar bilder eller filmar. Ofta med telefonen. Allt blir dokumenterat och läggs blixtsnabbt ut med egna kommentarer på sociala medier av olika slag. Detta och Photoshop gör att vi även tvingas se på bilder med ett ifrågasättande av äktheten på ett helt annat sätt än tidigare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar