torsdag 27 mars 2014

På landet, nu i färg

Det finns dom som tycker att man gör det enkelt för sig när man tar bort färgen på bilder. Att det på nåt vis är fusk. Kanske ligger det lite i det, färgbilder är inte lätt. Jpeg direkt från kameran blir sällan bra. Och bildbehandla den oförfalskade verkligheten är inte helt enkelt det heller. Det blir lätt så att man använder färdiga presets som ska föreställa något trendigt. Det är roligt ett tag men man tröttnar snabbt.


Sen jag skaffade Silver Efex Pro har det blivit mycket sv/v med ett visst stuk. Kanske för mycket. Som det gärna blir. Hursomhelst provar jag här att lägga ut några färgbilder som jag inte har pillat så mycket med. Inga presets. Jag har använt Apples Aperture, som jag så smått börjar vänja mig vid. Förutom att det är lättanvänt så uppdaterar det sig själv efterhand till att kunna hantera RAW-filer från alla nya kameror. Något som ju inte Ps skämmer bort en med.


Utsikt genom ett växthus


Algpatinerat glas


En sittplats


Liten fors


 Den hulda modern (i blandljus)


Spång


Björk med holk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar