torsdag 20 mars 2014

Belvederen




Det finns en gammal utsiktsplats i Kungsparken (ursprungligen Kung Oscars park). Den heter Belvederen och är uppförd 1903. Belvederen har en vacker balustrad och en rejäl bänkrad i sandsten. Eftersom materialet inte är så hårt, har människor genom åren kunnat rista in sina namn, initialer och ibland även symboler. Sen har tidens tand och vädrets makter genom åren slipat till och mjukat upp linjerna. Trots att inskriptionerna inte berättar några egentliga historier, tycker jag ändå att man kan se dom som en slags moderna runor. 

Bortsett från ett malteserkors och ett välgjort ansikte är det hjärtformen som dominerar bland symbolerna. Ofta försett med en pil eller initialer, ibland både ock. Att hjärtat har ett starkt symbolvärde bland inristningarna borde glädja framtida folklivsforskare som hittar budskap ristade i sten från vår tidsålder. 




4 kommentarer:

  1. Tjena! Längesedan jag skrev nåt men jag följer din blogg fortfarande!
    Var in på analoga utposten och köpte några fotolampor "photolita" Har du några tips hur jag ska använda dem? Tänkte på att dem är på typ 250w, lär ju bli ganska varmt.

    Ha det fint
    /Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias. Kul att du är en trogen läsare. Det uppskattas!
      Dina lampor funkar hur bra som helst. Men du bör ha nåt att diffusera ljuset med. Tex en ram med glasfiberväv som man sätter mellan lampa och motiv. Då får du ett mkt snyggare ljus med mjukare konturer. Inte så skarpa skuggor.
      Lycka till!

      Radera
  2. Jaså, heter, eller kallas, den där "konstruktionen" Belvederen?
    Det hade jag ingen aning om. ;-)
    /Benny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller ärligt talat. Fick hjälp av Google!

      Radera