onsdag 5 mars 2014

Den 30:de bagisen


När jag var barn fanns det en del tecknade karaktärer som jag ibland fortfarande tänker på. Som mina en av mina favoritserier; Biffen och Bananen. Fast dom fanns bara en gång om året, som jultidning. Vi köpte samma varje år; 91:an, Kronblom och så Biffen och Bananen. Ibland kunde Åsa-Nisse eller kanske August också vara med, men stående inslag var de tre förstnämnda. Jag tänker ibland att det skulle vara intressant att läsa om Biffen och Bananen nu och se ifall underhållningsvärdet har stått sig. Det var ju faktiskt skriven för en vuxen publik.

Biffen o Bananen tecknades av Rit-Ola (Jan-Erik Garland) och vad jag förstår var Bananen hans alter ego. Förlagan till Biffen hette Harry Dahlgren, en kraftkarl med 5 SM-titlar i tynglyftning.
Biffen o Bananen var ett synnerligen omaka par. Biffen stor och väldig, med förflutet som tyngdlyftare och alltid med en ciggarrstump i munnen. Bananen nådde honom knappt till armbågen, liten och tunn, oftast med en cigg i mungipan. Han kompenserade sin litenhet med en desto större svada, vilken ofta försatte honom i konflikter. Eftersom han inte backade men konstant var i fysiskt underläge, fick Biffen rycka in och rädda honom ur knipan. 

Egentligen var dom tre, även om Galento inte stod med i titeln. Även han hade en förlaga; boxaren Tony Galento som Rit-Ola träffade vid ett besök i USA. Galento var en piprökande tämligen välnärd kvinnotjusare med röd näsa och krulligt hår. De här tre karaktärerna delade en lägenhet på Surbrunnsgatan i Stockholm. Detta var basen som deras äventyr utgick ifrån. Det var väl egentligen inte så mycket äventyr, utan ganska alldagliga saker som utvecklades/urartade. Fast de reste till både USA och Afrika. De verkade inte arbeta för brödfödan, i varje fall inte stadigt. Utan man fick en känsla av att de verkade hanka sig fram på någon slags kändisskap baserat på gamla meriter. Biffen och Galento slappade mest medan Bananen skötte hushållsarbetet och grälade på de två kumpanerna som skräpade ner i bostaden. Dialogen var slagfärdig stockholmsslang som jag gillade, och snabbt tog till mig. Men man fick ligga lågt, mina kompisar som inte läste Biffen o Bananen förstod inte kommentarerna. 

Jag hittade en riktigt bra sida här om man vill ha mer info om Biffen o Bananen.

FotnotRit-Ola var stark motståndare mot nazismen och Hitler både före och under kriget. Följaktligen var även Biffen o Bananen antinazister. Driften och häcklandet med Hitler gjorde att Rit-Ola periodvis fick ha livvakt pga de hot han utsattes för från svenska nazister.


Jag är själv ägare till ett samlingshäfte med Biffen och Bananen. En av berättelserna har rubriken ”Den 30:de bagisen”. Tror inte att den egentligen är ett Rit-Ola original, utan den finns nog i lite olika versioner. Men här är den apterad till Biffen och Bananens värld. Vilket inte gör den mindre klurig. Den känns som en av tidigare berättelserna med tanke på priserna, kanske från början 50-talet. Jag återger den som den berättades av Bananen:Det var tre herrar som bott en natt på ett hotell. På morgonen skulle dom betala. - Rummet kostade 25 bagis.Man ringde på en piccolo och bad honom kila ner till portiern och betala.Men då de tre herrarna inte hade växel fick piccolon en tia av dem vardera, alltså 30 kronor.Piccolon tog dom tre tiorna, sprang ner till portiern och betalade – han fick tillbaka fem enkronor, två stoppade han i sin ficka (dricks), gav sen de tre herrarna tillbaka varsin krona.Eftersom dom fått en bagis tillbaks, hade dom alltså betalt nio kronor var. 3x9=27, piccolon hade tagit två bagis. Det blir 27+2=29.VAR TOG DEN 30:DE KRONAN VÄGEN?

PSBilderna har som synes inget som helst gemensamt med texten utan är från en promenad i Västra Hamnen här i Malmö.





5 kommentarer:

  1. Jag måste fråga: den undre bilden, har du hittat det motivet här i Malmö? Och i så fall, var?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sk offentlig konst. Den finns i Västra hamnen vid Turning torso.

      Radera
    2. Aha, tack för det!

      Radera
  2. Rummet kostade 25 kr. Gubbarna fick tillbaks 3 kr, pickolon behöll 2 kr. Alltså: 25+3+2=30 kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart, så kan man också se det. Men medge att Bananens ekvation också ser ganska rimlig ut...

      Radera