torsdag 3 oktober 2013

Hamnen igen



Återigen bilder från en cykeltur i Malmö hamnområden. Det är väl mest för motionens skull man ger sig ut. Men samtidigt är det ju en fotografisk utmaning; att inte komma hem med samma bilder varje gång. Det blir i alla fall så att jag kommer hem med färre och färre bilder. För två år sedan när jag började cykla runt och nyupptäcka hamnområdena kunde det bli runt 100 exponeringar på en några timmar och jag kunde ha 10-20 hyggliga (och 3-4 bra) bilder. Nu blir det 20-30 varav 3-5 hyggliga (och kanske en bra).
Gjorde även ett besök på Sopstationen för att kolla ifall turen skulle vara med mig och jag skulle göra nåt fotografiskt fynd. Men nej, det blev inget. Där stod en hygglig förstoringsapparat från Durst, men den tiden har varit. Hittade några tidskrifter dock. Bland annat ett ex av Louisiana Revy från -94 med tema tysk fotografi som verkade intressant. 


Sopstationen ligger på Mercuriparken som inte är en park utan en gata. Och inte ett träd inom synhåll. En trädlös park som alltså är en gata. Hursomhelst gillar jag gatunamnen i de här områdena. Tex är en stor del av solsystemet representerat; Tellus, Venus, Jupiter och Mars. Sen finns här Donaugatan, Kinagatan och Vintergatan, för att nämna några andra spännande gatunamn. Eftersom farsan jobbade i hamnen hörde jag ofta de här namnen under min uppväxt. Jag kan fortfarande höra gatunamnen med min fars röst.


Annars blev det en lugn utflykt som även inkluderade en stunds avkoppling i solen med en god kopp kaffe från Gateau.
Bilderna är förresten tagna med min Panasonic G5 och en 12-50 Olympusoptik. Optiken är ett nyförvärv gjort på Blocket. Gillar inte riktigt Panasonics 14-42 som följde med kameran så jag tänker prova den här som verkar betydligt gedignare. Den är också lite roligare; man kan tex välja mellan manuell och motorzoom. Bra ifall man får för sig att filma. Den är också vädertätad, men det är ju inte kameran så det kan ju betyda mindre. 12-50-optiken är dock lite större, framförallt längre än 14-42. Skärpemässigt tror jag nog de båda objektiven är ganska lika. Kanske inte i närheten av mina fasta objektiv, men säkert tillräckligt bra i de flesta fall.


Det är ibland svårt att behärska sig att inte dra extra i spakarna när det är mycket moln på himlen
Andrahandsvärdet på Panasonic och Olympusobjektiv är ganska lågt, så det är all idé att leta på Blocket, Tradera och på Fotosidans annonser om man har M4/3-fattning och det är aktuellt med objektivköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar