tisdag 22 oktober 2013

Folkfest i Malmö 1977



Jag har tidigare haft ett inlägg om folkfesten i Malmö 1974 som blev ganska uppskattat. Så här kommer ännu ett inlägg på samma tema, nu med bilder från folkfesten i Pildammsparken den 11 och 12 juni 1977.

Bilderna är tagna med en Canon Dial, fjäderdriven halvformatskamera. Att fotografera på halvformat innebar att man fick 72 bilder på en rulle vilket gjorde att man kunde känna sig rik och slösaktig. Lite som idag när ingen bryr sig om antalet bilder.
I alla fall så var filmen en Ilford HP5, som råkade bli lätt överframkallad. Detta i kombination med halvformat gjorde att resultatet blev ganska kornigt. Men jag kom på att man faktiskt kan använda brusreducering för att minska kornet. Man får kompensera med att lägga på lite extra skärpa, men slutresultatet blev ändå betydligt bättre.

Jag minns inte vilka band som uppträdde på folkfesten, har heller inte lyckats hitta det någonstans. Men jag är ganska säker på att artisten på kvällsbilden är Peps Persson.
Jo, också ser man på en av bilderna att Lunds Kommunistiska Blåsorkester var närvarande. Läser att orkestern fortfarande existerar fast dom numera kallar sig Röda Kapellet. Men det här var ju vid en tid när vänstern var stolt över att kalla sig kommunistisk.




































2 kommentarer:

  1. Hej, var där på folkfesten 1977. Jobbade då på Kockumsvarvet. Har du fler bilder från detta tillfälle, jag minns fotografen som fotade skulpturen och jag tror jag kom med på nån bild. Har för mig det var en söndag och Björn Afselius spelade. Med vänlig hälsning Örjan Persson Söderala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Örjan. Såg inte din kommentar förrän nu. Är inte så aktiv här man man säga... Hursomhelst, tyvärr har jag inte fler bilder från folkfesten -77. Han som tog bilden på skulpturen heter Lars Hammar. Har inte sett honom på evigheter så jag vet inte om han har några bilder.

      Radera