tisdag 15 oktober 2013

Vasli Souza - Fotografiskt galleri


Häromdagen fick jag veta att det finns ett fotografiskt galleri i stan. Det var Viggo Persson på Perssons galleri som tipsade. Det här galleriet ligger på Gustav Adolfs torg 10 B och heter Vasli Souza. Det ligger inte i gatuplanet, men ändå enkelt att hitta. Det sitter en stor skylt på husväggen som vetter mot torget. Man får lämna gatubruset, gå in i portgången och sen ta hissen ner till källarplanet. Lite spännande, för det är inte vilken källare som helst; det är luftiga fina lokaler som lämpar sig perfekt för galleriverksamhet.
Just nu pågår här en utställning som heter “Övergångsriter”. Om man som jag kommer direkt från att ha kollat på 50 år gamla svartvita dokumentärbilder, så blir kontrasten enorm. Att ta till sig denna stora mängd av delvis minimala färgbilder blir nästan bedövande. Kanske får jag återkomma. Ska i alla fall hålla koll på vad som visas framöver och rapportera.


1 kommentar:

  1. Det där galleriet tror jag vi gjort reklam för i butiken. Har själv inte fått tummen ur och tagit mig dit... kanske för att jag aldrig har tid.

    SvaraRadera