torsdag 22 maj 2014

Åter på loppis



Jag gillar att gå på loppis. Speciellt när det är mycket folk. Inte så att jag shoppar loss precis. Utan för det nästan alltid blir någon hygglig bild. När det är trångt kan man dessutom köra med kortare brännvidd och gå nära. Bilderna här är tagna med 20 mm, som ju motsvarar 40mm på fullformat. Moderat vidvinkel kan man säga. Vilket innebär att man i de flesta fall ligger på avstånd mellan en och två meter. Jag har provat att plåta på gatan med 14 mm, men då måste det vara riktigt gott om folk, annars känns det konstigt när man går så nära. Det är inte kul om folk blir förbannade. Jag frågar nästan aldrig. Dom gånger jag pratat med de jag fotograferat, skriver jag det under bilden. Det är liksom en annan genre; gatuporträtt. Som jag också gillar, men inte gjort i nån större utsträckning. Jag gillar bäst det här diskreta fotograferandet där man inte har full koll. Saker händer snabbt och oftast blir det bara en bild. Det är ingen ide att kolla på displayen efter varje bild. De går ju ändå inte att ta om.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar