måndag 12 maj 2014

Amerikanska bilder


Var en sväng inom konsthallen för att än en gång kolla på Gerry Johanssons bilder. Jag tyckte att jag blev väl gnällig efter mitt förra besök och ville ge utställningen en chans till. 
Det jag mest hänger (!) upp mig på är hängningen kontra storleken på bilderna. Bilderna är inte stora, jag läste nånstans 23x23 cm.
Det är ju så att alla bilder har ett optimalt betraktningsavstånd som baserar sig på den brännvidd fotografen använt samt storleken på kopian. Det är kanske något man ska tänka på när man ställer ut fotografi. Annars kan det bli som nu på Malmö Konsthall. 
Gerry Johansson har använt sig av en Rolleiflex som (i de flesta fall) har en brännvidd på 80 mm och negativformatet 6x6 cm. Gör man kvadratiska bilder i storlek 23x23cm från dessa negativ så får man ett optimalt betraktningsavstånd på ca 30 cm. Hänger man sedan bilderna i rad tätt intill varandra i en stor hall, blir resultatet att besökarna stryker längs väggarna i promenadtakt eftersom varje bild bara kan ses av en person i taget. Det känns som ett försök till att tvinga betraktaren att anstränga sig.
Ett rimligt betraktningsavstånd i en konsthall får i alla fall vara omkring 60-70 cm. Och då skulle Gerrys bilder behöva vara ca 40x40 cm, vilket jag faktiskt tror skulle göra bilderna mer rättvisa och utställningen  intressantare. Det hade heller inte fel att få se några av bilderna i riktigt stort format. En gånger en meter hade varit roligt. Materialet håller för att förstoras rejält.

Besökte också av en händelse Galleri Final där man visade sig ha vernissage med fotografier av Agnes Stuber. Hon visar bilder från tre egna projekt. Välgjorda lågmälda porträtt av människor i olika stadier i livet. Hon visar stor respekt för motiven med stillsamt mättade färgtoner och genomtänkta, fina kompositioner. Väl värt ett besök.

Bilderna i det här inlägget tog jag med en Fujifilm kompaktkamera sommaren 2008. Valet av bilder och formatet är inspirerat  av Gerry Johansson eftersom jag gillar hans amerikanska bilder bäst. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar