fredag 28 juni 2013

Om gatufoto, fyren Malmö Inre och annat


På Analoga Utposten härskar för det mesta stillheten och förändringarna är små. Men det kanske ska nämnas att Lennart har avsatt en vägg i butiken för att ge möjlighet för hugade fotografer att ställa ut några av sina alster. Adam Hult ställer sedan en tid tillbaka ut bilder på män och deras hobbies; Mad Men. Den som vill visa bilder får ta kontakt med Lennart.


Fick en fråga häromveckan om när man först började prata om ”Gatufoto”. Jag vet inte när det började användas, men första gången jag själv kom i kontakt med ordet gatufoto var i förordet till en bok av Joel Meyerowitz 1978. Men första gången ordet dök upp i svensk fotografi vet jag inte. Företeelsen har ju alltid funnits, men benämningen känns relativt ny så jag gissade på att det kanske var ca 10 år sedan jag hörde ordet första gången.
Men, i en av tidningshögarna på Analoga Utposten så hittade jag i ett exemplar av tidningen Foto (nr 5, 1990) en notis om det årets Hasselbladspristagare, Wiliam Klein. Han presenteras som – konstnär och gatufotograf. För mig är det här den äldsta dokumentationen av den benämningen. Än så länge, ska väl tilläggas.



Har ju skrivit tidigare om Malmös fulaste gata, Östra Kanalgatan och dess lika fula tvärgata, Norra Långgatan. Har nu upptäckt att om man från den förstnämnda sneglar ner i den sistnämnda så kan man se att det faktiskt gjorts ett försök att lätta upp den dystra stämningen i kvarteret. Någon med samvete har målat fjärilar på den blottade gavel som tillhör den äldre fastigheten. Man får tacka för försöket i dessa monotona omgivningar.


Sockeln till fyren Malmö Inre från 1878 får en uppfräschning. Känns fint att man bevarat den trots att fyrens egentliga uppgift upphörde för ett bra tag sedan.
Jag passar på att dela med mig av information om fyrdagen (!) som jag läser på Svenska Fyrsällskapet hemsida:
Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.”
Så kanske finns det en möjlighet att besöka fyren Malmö Inre i augusti.


Avslutar med ett gatumotiv från Västra Hamnen. Bilden tagen i samband med en kaffepaus utanför Gateau. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar