söndag 2 juni 2013

Boule, anyone?


Humanitetens hus, står det ovanför entrén till det stora huset på Drottningtorget. Vilket är en kvarleva från förra hyresgästen, Röda korset. Fast själv minns jag byggnaden som saluhall. När jag var barn fick jag följa med min mor till Drottningtorget för att köpa grönsaker av bönderna. Då gjordes även en del inköp i saluhallen, bland annat godis. Kanske därför jag minns det.


Huset byggdes 1818 som ridhus åt husarerna och blev sedan Malmös första saluhall 1900. Vagnmuseum blev byggnaden 1965 och humanitetshus 2005. Huset har stått tomt sedan 2010 och det har diskuterats om att åter göra byggnaden till saluhall. Men så blev det inte. Det blev istället nån slags boulerestaurang, vilket ju verkar väl så spännande. Jag hade ingen aning om att den sporten var så stor i Malmö.


Eftersom dörren stod öppen vid mitt besök på Drottningtorget häromveckan kunde jag inte motstå frestelsen att göra ett besök i lokalerna. Det var ju ett tag sen sist, över 50 år sedan. Jag kan väl inte säga att det var sig likt, för jag minns inte så mycket av insidan, men det svart/vita golvet tycker jag verkar bekant.


Enkel sparsmakad inredning med bord längs långväggen som vetter mot torget. Man sitter vid bordsskiva av teak under innertak av canvas som hålls uppe av ställningar av galvade vattenledningsrör. En rejäl boaserad bardisk med marmorskiva och väl tilltagna ytor som ger möjligheter till boulespel i lokalen. Mycket luftigt och stilrent, inget plotter. Hoppas affärsidéen håller, alltid spännande med något nytt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar