söndag 16 juni 2013

En tur till inre hamnområdet

Jag gillar att besöka Malmös hamnområden. Både de äldre industridelarna och de uppfräschade delarna med bostäder är lika intressanta. Jag tar mig alltid dit med cykel. Det är i och för sig det smidigaste transportmedlet nästan oavsett vart man ska. Malmö är inte större än så.


Jag tar Slottsgatan norrut och kan inte låta bli att stanna vid gamla väster och ta en bild ner i Jakob Nilsgatan.


Precis efter bron på Gibraltargatan ligger Engelbrektsbodens bygge från 60-talet. Engelbrektsboden har förstås sedan länge övergett huset som nu istället rymmer en gymnasieskola.


Lite längre fram, vid korsningen med Neptunigatan ligger en ruin och den gamla valskvarnen.


Jag följer Neptunigatan österut och tar norrut längs med hamnbassängen. Där ligger bland annat Malmö högskolas gröna jättebyggnad.


Vänder man ryggen till Malmö högskola får man den här vyn tvärs över hamnbassängen. Där vid Skeppsbron lade Köpenhamnsbåtarna till förr i världen. Nu ligger där en annan båt som jag inte vet vad det är för en.


Utanför högskolan pågår nån slags naivistisk fulmålning på uppspända lakan.


Fyren kallas Malmö Inre och är byggd 1878. Den är släckt sedan 1983, men jag tycker den med heder fyller en viss dekorativ funktion.


Från Universitetsbron kommer både det gamla posthuset, en del av centralstationen och skeppsbron med båt med på bild.


I den yttre delen av inre hamnen håller koggarna till. Jag läser att stiftelsen som driver koggmuseet gått i konkurs och att båtarna kanske ska säljas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar