måndag 4 oktober 2010

Mera Prag

När vi planerar en resa till någon ny storstad, är det alltid två ställen som jag kollar vad de ligger.



Det ena är Starbucks, som dels har gott kaffe men också gratis wifi så man kan kolla mail och övrig internetbaserad information.


Det andra är Hard Rock Café, så jag kan kolla om de har någon tröja jag tycker om. Jag gillar också att 15% av försäljningspriset går till något nyttigt ändamål. Jag köper sällan deras traditionella tröjor med text utan hellre något som finns just vid det tillfälle man är i stan. I Amsterdam blev det Green Day och nu blev det the Who. Bra band båda, även om jag slutade lyssna på ny musik från the Who någon gång tidigt 70-tal.



Populärt snabbmatsställe. Undrar varför det heter Döner kebab? Har sett det i Berlin tidigare. Heter det så även här för att tyskarna ska känna igen sig? Får forska lite på det här känner jag.



De här två kvinnorna, kanske mor och dotter, stod och hade en lång konversation utanför en butik. Vi stod mittemot i kö till en konsert.



Konserten var i en kyrka, en kammarorkester spelade och det var tämligen fullsatt. Vi var extra glada, dels var konserten bra, men också eftersom vi lyckades få studentrabatt på biljettpriset. Men det hade kanske resten av publiken också fått…



Segwayåkare fanns här en hel del. Man kunde göra sightseeing i grupp med likasinnade. Men dels är grupparbete inget för oss, dels måste det vara en skakig upplevelse med tanke på vägbeläggningen i Prag. Tror också att det är svårt att plåta från en sådan mackapär, så jag strosar hellre.



Den här damen stod och pratade med sin hund och försökte reda ut kopplet som snott sig. Hunden höll sig avvaktande.



Spårvägsnätet är omfattande och populärt. I min barndoms Malmö åkte man också spårvagn och ända sedan den sista linjen lades ner har våra lokala politiker pratat om att återinföra dem. Den som lever får se…



Centrala Prag är en stillsamt att strosa i. Mycket folk men inte mycket trafik, dock lite livligare här på Vaclavplatsen.



Här hade man också satt upp en rejäl, vedeldad utomhusgrill. Grillad sunka…








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar