tisdag 12 oktober 2010

Konst åt folket?




Så har jag då åter gjort ett besök på Malmö Konsthall. Och ännu en gång undrar jag varför det ska vara så förbenat svårt att skapa intressant konst och göra bra utställningar.
Med tanke på att det ett bra tag har varit ganska skräpigt i omgivningarna kring Konsthallen, tycker jag att man borde man anstränga sig lite extra för att skapa intressanta utställningar. Eller har man kanske givit upp? Eller, hemska tanke, kan man inte bättre?





Man kan ju undra för vem man åstadkommer detta. För man måste väl ha en publik i åtanke, eller kanske inte?





Jag förstår ju att en konstnär utgår från sina egna idéer och utifrån detta skapar något som kanske även någon annan kan finna intressant.





Men sedan måste ju någon ansvarig med kunskap och gott omdöme tycka att det som skapats är värt att visa för en större publik. Det är antagligen här det brister.





Den som någon gång haft ett läckande tak har nog svårt att känna någon uppskattning över det här ”verket”.





En enkel sammanfattning av den här utställningen av Rivane Neuenschwanders verk, måste bli: ”Var det allt?”





Som vanligt är det inte tillåtet att fotografera på konsthallen och jag undrar verkligen varför. Och eftersom jag inte ser någon logik i detta fotoförbud tycker jag man kan bortse från det.
Det är klart att man kan undra varför jag går hit när jag varje gång mest gnäller över det som visas. Men är man skattebetalare i Malmö är man också delfinansiär i utställningarna. Därför vill jag hålla mig informerad om hur man använder mina pengar. Och jag är inte helt nöjd…
Dan Jönsson på Dn är däremot helnöjd, han kallar utställningen ”en pärla”.
Dold kamera: Canon S90

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar