torsdag 1 januari 2015

Nyårslöfte


Så var det då ett nytt år. Med nya friska föresatser. Och kanske ett o annat nyårslöfte. Mitt eget löfte för det här året är att inte köpa några kläder. När jag renoverade garderoberna hemma och samtidigt inventerade lagret av kläder, var det bara att konstatera att jag har mer än tillräckligt för att klara mig inom överskådlig framtid. Det fanns tom överskott, dvs sådant som inte blivit använt på flera år. Detta gick till insamling. Ändrar man sig snabbt så kan man ju gå dit o köpa tillbaka sånt man tror sig ha svårt att leva utan. En slags osäker ångervecka. Ska göra en ny inventering om ett år. Finns det då saker som inte blivit använda under det gångna året, så gör jag en ny rensning.

Ska även försöka behärska mig när det gäller andra inköp. Visst, vi lever inte av bröd allena. Man måste unna sig något ibland. Men för att förhindra att förråden växer ohämmat kan man då gå efter devisen att det nya måste ersätta något gammalt. Status quo. Det svåra är alltid att hålla igen när man ser ett fynd. Då gäller det att tänka till; behöver jag verkligen det här? 
Det är det svåra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar