måndag 2 december 2013

Fridhemstorget



 För några år sedan skrev jag ett inlägg om Fridhemstorget (med rubriken “Waste Land”). Kan väl säga direkt att det har inte hänt så mycket sen dess. Det är antagligen ett av de mest öde torgen i Malmö. Så “Waste Land” får nog gälla fortfarande. Fast det lär vara torghandel här någon gång under veckan, och då kanske det hettar till.


Apple-datoraffären (fruktaffären) är en av få verksamheter på torget. I de lokalerna huserade förr en biografen Fontänen. Men det var länge sedan den försvann. Det känns inte som datoraffären har varit här så länge. Där borde ha varit någon verksamhet i glappet mellan filmens värld och datorernas. Kan inte komma på vad. Förutom Äpplebutiken så är det i stort sett bara kyrkan, alltså S:t Andreas och en förskola som håller liv i torget. Också förstås torghandeln. När den nu är.

Apropå S:t Andreas så läser jag att kyrkans klocktorn, eller kampanilen som den kallas, håller på att vittra sönder. Går tydligen inte att reparera, utan det verkar som det blir till att riva och bygga en ny. Byggnaden är K-märkt så enligt reglerna måste ersättaren se likadan ut som det nuvarande tornet. Fast helt säker kan man aldrig vara. Politiker har ju förmågan att kunna omforma reglerna när det passar. Jag minns att man 1978, rev den slottsliknande Dahlgenska stiftelsen på Kungsgatan trots att den var K-märkt. Den avlägsnades häsynslöst, och vad blev där istället? Jo, några parkeringsplatser och en bollplan. Så man får vara beredd på det värsta.

Det sitter en skylt på hörnet av fasaden vid datoraffären. Där står det “Elon Arenhill”. Jag minns att han hade sin guldsmedsverkstad på torget för säkert 40 år sedan. Trodde först skylten var en kvarglömd relik, men när jag svängt runt hörnet såg jag en ny skylt i ett fönster mågon trappa upp. Och minsann, där uppe lyste flitens lampa trots att det var söndag eftermiddag. Han måste vara av segt virke, Arenhill. Över nittio och still going strong. (Fast han kanske sov middag och hade glömt släcka lampan.)


I kvarteret vid sidan om kyrkan ligger Fridhemsskolan. Den byggdes i samma svep som torg och kyrka, och skolan stod klar att tas i bruk lagom till höstterminen 1958. Jag ingick i en av de första klasserna som fick börja här när skolan var alldeles nybyggd. 

6 kommentarer:

  1. Det stämmer att det var annan verksamhet innan Kullander flyttade dit.
    Jag vet det med bestämdhet eftersom jag jobbade som fastighetsskötare på den fastigheten en tid innan jag gick i pension.
    Men, jag kan icke för mitt liv nu komma på vad för slags verksamhet det var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte väl att där måste ha varit någonting. Hör av dig ifall du kommer på vad. Tack för din kommentar! Ha det fint!

      Radera
    2. Nu har jag fått svar på mitt grävande.
      Den längsta tiden efter Fontänen så höll Teaterhögskolan till i lokalerna.
      Dessutom, under en kortare tid, fanns det en konstutställning / galleri där.
      /Benny

      Radera
    3. När du säger det så känns teater bekant. Men galleri har jag míssat helt. Tack för att du fyllde i en lucka!

      Radera
  2. Var inte byggnaden som låg där nya akutintaget ligger idag också K-märkt, jag tror det var så.
    //jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Ska kolla. Men våra förtroendevalda vet ju hur man kommer runt den typen av hinder.

      Radera