måndag 27 maj 2013

Några gator i Malmö


 Objektivtest på Bergsgatan. Bilden är tagen med min Panasonic GF-1 alldeles utanför Analoga utposten. Objektivet jag använde är en gammal TV-optik, Canon 100/1.9 med C-fattning (25 mm gänga) som Lennart bytt in. Eftersom jag har en adapter C-fattning till M4/3 tänkte jag det kunde vara kul att prova. Problemet med en sådan kombination brukar ofta vara att det inte går att fokusera på oändlighet. Men det funkade bra, den gick tom bortom oändlighet. Vilket naturligtvis innebär att avståndsskalan inte stämmer, men det spelar ju inte så stor roll. Ett annat vanligt problem med TV-optik brukar vara vignettering, men även det klarade sig.


Den här deprimerande gatstumpen heter Norra Långgatan. Jag stod på centrala Malmös fulaste gata (som ska få ett eget inlägg så småningom) när jag tog bilden. GF-1 med 20/1.7.


Nu är vi på Storgatan. Det har just slutat regna, men det har inte alla märkt. Bilden tagen från rullande cykel. Exponeringstips: 1/250, bländarautomatik och autoISO. GF-1 med 20/1.7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar