söndag 26 maj 2013

Pizzeria Napoli



Perssons kök & bar, står det på skylten och så har det det ju varit ett bra tag. Men för mig kommer den här lokalen på Storgatan att för alltid vara förknippad med namnet Pizzeria Napoli. På den här adressen låg nämligen Malmös allra första pizzeria. Och sommaren 1973 blev det för mig många pizzor och en hel del öl just här på Pizzeria Napoli. Det kom sig av att jag och en kompis började äta här och snart var vi ett löst sammansatt gäng som höll till på Napoli. Det blev som ett stamlokus. Hade man inget speciellt för sig så gick man hit. Det dök alltid upp någon som man kände. Annars kunde man alltid hänga med personalen och när så restaurangen stängde klockan nio, så drog vi allihop vidare ut på stan för att ta en öl och kanske något att äta. Det hände också att vi satt kvar på Napoli tills det började ljusna utanför.

Det fanns inte många pizzerior i Malmö vid den här tiden. Förutom Napoli som var först, så låg det en på Lilla Torg vid hörnet av Mäster Johansgatan. Där åt jag ett år tidigare min livs första pizza (en Marinara). Sedan fanns det Pizzeria Siciliana som låg i trakterna Skolgatan-Möllevångsgatan. Det var allt. Så såg pizzeriavärlden ut i Malmö 1973, för 40 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar