fredag 1 mars 2013

Ur led är tiden



Det har ju som bekant varit val i Italien. Komikern Beppe Grillo fick 25 procent av rösterna. Jag läser att den andre komikern, Silvio Berlusconi vägrar erkänna sig besegrad. Han har ju tidigare sagt: "Jag är politikens Jesus Kristus. Jag är ett tålmodigt offer, jag står ut med allt och jag offrar mig själv för alla." Så man måste förstå att en man med den djupa självinsikten inte bara kan ge upp.
Vi har inte riktigt någon motsvarighet till dessa komiker i svensk politik. I varje fall inte sedan Håkan Juholt avgått. Visst har vi många tomtar i politiken men ingen som riktigt når upp dit denne rikspajas lade ribban. I vart fall inte än.

Att det även varit val på Kuba kanske många har missat. Men det är ju inte så spännande. Valet har liknats vid en tävling med bara en häst. Hursomhelst så vann Raul Castro, 83 år och Fidels lillebror. Jag kommer att tänka på ett uttryck i samband med ett val i det gamla östblocket: "Gud visade Eva för Adam och sade; välj dig nu en hustru."

Fotnot
Rubriken kommer från Hamlet, akt 1 scen 5: "Ur led är tiden, ve att jag är den som föddes att den vrida rätt igen."
Jo, också var det bilden. Den är tagen i Lunds domkyrka; Horologium Mirabile Lundense. Det underbara uret i Lund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar