onsdag 13 mars 2013

Skitradio



Varför är musikutbudet så smalt i kommersiell radio?Det har väl aldrig producerats så mycket musik som nu. Så, hur skulle det vara med lite variation i det kommersiella utbudet?
När jag var ung fanns det en kommersiell men förbjuden radiokanal som hette Radio Syd. Där fick man i motsats till dagens kommersiella (tillåtna) kanaler serverat sig en blandad kompott det allra senaste blandat med önskeprogram, nischade musikprogram och nyheter. Alltså ett varierat utbud.
Vad jag stör mig på i dagens radio är att variationen är så begränsad. Det borde ju vara tvärtom, med tanke på hur mycket mer som produceras idag mot för snart 50 år sedan. Nu spelas alltid samma låt från en viss artist. Under ett halvår spelades "Flickan och kråkan" 10-12 ggr/dag i dessa fria kanaler. Jag har inget emot Timbuktu, men han har ju en betydligt bredare produktion än så. Samtidigt kom Dylan med en ny platta från vilken man inte vid något tillfälle spelade ett spår! Skandal!

Så det spelar ingen roll vilken kanal man lyssnar på, likriktningen är total. Det finns sk rock-kanaler och det är likadant där; de har en låda med två dussin gamla singlar, en av varje artist vars A-sidor man sedan spelar sönder. Vet man vilken artist som ska spelas vet man också vilken låt som kommer. Man satt i system att inte överraska utan att hela tiden göra det förväntade. Fegisar!
För att inte tala om dessa outhärdliga morgonprogram där minst tre programledare, speedade på kaffe och socker, gapar och lever om. Möjligen roar dom varandra.
När Olof Palme 1966 med hjälp av en lagändring lyckades sätta ägaren till Radio Syd i fängelse och kanalen tystnade för gott blev det tyst i etern för oss som gillade modern musik. Vi var många som hoppades, väntade och längtade på att få tillbaka den fria radion. Men vad fick vi?
Jag har gett upp med dessa "fria" kanaler har numera radion inställd på P1. Musiken lyssnar jag på genom Spotify och genom egna spellistor på ITunes. Så när jag får nåt tips, så lyssnar jag på artisten på Spotify. Hittar jag en plattan jag gillar så köper jag CD'n och lägger in den i ITunes. Jag köper fysiska skivor, jag kallar dom back-ups.



2 kommentarer:

  1. Det du skriver stämmer jag fullständigt in i. Men att du bara tycker att det är dom kommersiella radiostationerna som skall får på tafsen tycker jag är fel.
    Att lyssna på Radio Malmöhus på morgnarna och fram mot middagarna är en pina. Det är som du skriver "ett antal uppspeedade programledare" som har gjort det hela till något dagis/ungdomsprogram.
    Och musiken där är lika enformig och upprepande som den du beskriver i dom kommersiella stationerna.
    Vad är det för fel med variation?

    Jag tycker mycket om dina sidor och studerar gärna din gatufotografering.
    Det var när jag googlade bilder om Prag som jag kom in på din blog.
    Jag åker för fjärde gången till Prag om några månader och hoppas att jag kommer hem med välfyllda minneskort.

    Olle i Ystad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Olle!
      Att jag går åt de kommersiella kanalerna beror på att jag med erfarenhet av Radio Syd, närde en naiv förhoppning om vad en framtida fri radio skulle betyda. Nu vet jag...
      Jag har inte lyssnat på Malmöhus på många år, så jag hade faktiskt ingen aning att det var lika illa där. Vi borde kanske starta en aktion till förmån för bra radio? Det måste finnas fler därute som tycker att radion har urartat. Fast det finns (ve och fasa) också en risk att det är så här det ska vara (nuförtiden). Att skitradion (hemska tanke) verkligen är uppskattad...

      Hursomhelst. Stort tack för dina positiva rader! Och ha en fin resa till Prag. Där finns hur mycket motiv som helst.
      Lycka till!

      Radera