söndag 10 februari 2013

Februarisöndag


Trots visst inre motstånd mot vädret (cirka en minus) tvingade jag mig ut på en promenad. När jag väl kom ut upptäckte jag att det faktiskt inte var så illa utan tvärtom ganska skönt. Först förstod jag inte varför, men så märkte jag; det blåste inte. Det kanske låter konstigt, men bor man i Malmö så är blåsten nästan alltid närvarande. De dagar det inte blåser minns man.

Det pågick fotbollsmatch på planen vid Kronprinsen. Engagemanget var på topp bland juniorerna och påpälsade vuxna vrålade uppmuntrande ord. Vet förstås inte om entusiasmen bland de unga beror på möjligheten att kanske bli upptäckt som ett nytt Zlatan-ämne eller om man höll igång bara för att hålla värmen. Den stillastående målvakten ser lite frusen ut med sina röda öron.

Jag bestämde mig för att dra mig neråt Ribban. Ganska många, både motionärer och sådana som nöjde sig med att strosa med eller utan fyrbenta vänner hade sökt sig hit. Eftersom jag i ett ambitiöst tillstånd hade tagit med en kamera, letade jag motiv. Men inte bland alla svartklädda människor eller bland hundarna, nej lite mer spännade måste det vara. Någon hade satt upp en rostfri låda på en påle. Sådana här lådor brukar vara försedda med skyltar som varnar eller uppmanar, men inte den här. Kan ju bero på att lådan är ny och skylten är beställd men inte uppsatt. Känner att jag får titta hit igen vid ett senare tillfälle.

Den mest fotograferande byggnaden i stan, Turning Torso bildar en fin fond till den här delen av Limhamnsfältet. Och efter att ha konstaterat att stockarna som utgör hinder vid de årliga fälttävlingarna ligger kvar som de ska, styrde jag åter kosan hem till den uppvärmda bostaden.

Objektivet jag använde till de här bilderna är ett Nikon 18-135 som jag haft ett bra tag. Jag köpte det hösten 2008 tillsammans med en D80-kamerahus. Jag var nöjd med objektivet ända tills jag läste testerna som berättade hur dåligt det var. Men jag gillade optiken i alla fall. Emellertid så dog min D80 i höstas och jag bestämde mig för att satsa på spegellöst. Men hur det nu var så saknade jag det här med att titta i en riktig sökare. Jag har ju använt spegelreflex i alla år tidigare. Så, nu har jag köpt mig ett nytt kamerahus. En Nikon spegelreflex. Det här är mina första bilder med den. Med mitt gamla objektiv, 18-135. Jag återkommer till mitt val av kamerahus längre fram.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar