fredag 22 februari 2013

Analog blomma




En gammal analog blomsterbild. Enkel och okomplicerad både till teknik och komposition. Den är tagen med en Nikon F4 och ett gammalt Nikkor 85/2.0 för cirka 15 år sedan. Filmen var en Ilford Delta 100. Jag gillar bilden för just enkelheten men också den dystra känslan som den förmedlar. Jag tycker den skulle kunna funka som omslag till en deckare eller något liknande. Eller nån dyster diktsamling. Men kanske inte som gratulationskort. Fast kanske ändå...

Jag läser att klädföretaget JC har problem med finanserna och hotas av nedläggelse. Även om jag väl inte i första hand tillhör företagets målgrupp tycker jag spontant att det känns väldigt trist. Anledningen är delvis nostalgisk. Jag minns att det 1962, när kvarteret Kronprinsen i Malmö var nybyggt, öppnade en butik med ungdomskläder som hette Junior Center. Modebutiker för ungdomar var inte vanliga vid den här tiden så Junior Center innebar en stor förändring i mina tidiga tonår. Åren har gått och butiken på Kronprinsen är borta sedan länge och Junior Center har blivit JC som först kom att stå för Jeans & Clothes och så småningom för Jeans Company. Men för mig finns fortfarande kopplingen till Junior Center kvar och ibland smyger jag in och köper jeans i deras butik på Mobilia. Jag hoppas den kommer att finnas kvar, jag uppskattar den goda servicen där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar