tisdag 25 september 2012

Ingen Nikon D80 längre...


En av mina första bilder med Nikon D80: Colosseum i Rom oktober 2008.

Min Nikon D80 har dött. När jag tog fram den ur skrivbordslådan häromdagen där den legat att bra tag, upptäckte jag att den inte fungerade. Det blinkar ”Err” på displayen och det går att trycka av, men det blir inga bilder. Ett märkligt fel egentligen då den fungerade innan den hamnade i lådan, och den har inte blivit utsatt för någon omild behandling. Bara legat och dött. Kanske av tristess? Eller av bitterhet? Det kan väl vara ungefär ett halvår sedan jag använde den senast.


Efter att ha rådfrågat Google kom jag fram till att jag var långt ifrån ensam. Det här var tydligen ett vanligt förekommande fel hos D80. Men det fanns även förslag till åtgärder. Felet kunde bero på något så enkelt som kontaktproblem mellan objektiv och kamerahus. Som åtgärdas genom ta av optiken och torka av alla kontakter nogsamt med torr trasa. Vilket jag gjorde, dock utan resultat. Jag märkte också att kameran blinkade ”Err” även utan optik, vilket torde utesluta kontaktfel. 
Efter ny rådfrågning hos Google fick jag fram ett annat alternativ; besök hos kameraverkstaden. Där konstaterades förmodat fel i sekvensenheten dvs slutaren. Jag fick även det uppmuntrande beskedet att det inte var lönt. Fick ett tips också; sälj den som defekt. Det finns folk som lagar själva och köper skrotkameror som reservdelar.

Lite sorgligt är det dock. Kameran var långt ifrån sliten, köpte den hösten 2008 på rea hos Expert. Tur jag inte köpte till 5 årsgaranti. Då hade man retat sig dubbelt. Det hann bli runt 6 000 exponeringar med den. Jag är ju inte den som sprutmålar mina motiv. Att tänka innan man trycker av sitter liksom i ryggmärgen sedan den analoga tiden. Jag hade heller inget behov att ”uppgradera”, då jag var nöjd både med bildkvalitet och handhavande. Men ödet ville annorlunda... 

En av mina sista bilder med Nikon D80: Ribersborg mars 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar