lördag 29 september 2012

Analoga bilder; Karneval i Lund 1978


Ett urval bilder från karnevalståget i Lund 1978, med tema Energikarnevalen. Namnet låg i tiden eftersom folkomröstningen om kärnkraft var på gång. 
Man kan också se andra aktuella händelser, tex punken som 1978 var en ganska ny företeelse. En fackföreningsledare som varit på bjudresa till arbetsgivareföreningens resort i Spanien fick också vara med. Vi ser en kopia av honom iklädd badbyxor och leksaksspade. Jag minns dock från en vida spridd bild att originalet var betydligt fetare.


Filmen jag använde var Tri-x exponerad efter 200 ASA och aningen underframkallad i D76. Detta gav betydligt snyggare gråskala och ett finare korn än standard.


Bilderna är tagna med en Minox 35 EL. En minikompakt med 35/2.8 optik som jag alltid hade i tillgänglig. Kameran hade bländarförval, men ingen kopplad avståndsmätare, man fick använda hyperfokal, eller ”uppskatta avståndet” som det hette då. Minoxen var så smidig att den fick Rollei 35 att framstå som något gjort av en grovsmed.


Kamerans slutarautomatik fungerade mycket bra och optiken tecknade skarpt, åtminstone om man inte öppnade bländaren för mycket. En idealisk kamera att alltid ha med sig.


Men det fanns en hake, modellen var behäftad med ett fel på, vad reparatörerna kallade ”slutarmagneterna”. Detta innebar att slutaren plötsligt upphörde att öppna sig. Det märktes inte, slutarljudet (som för övrigt var mycket diskret) fanns där, den valda exponeringstiden visades i sökaren, man tryckte av, matade fram filmen. Men, det blev inga bilder!


De var nog åtskilliga som var ute och reste med sin Minox för att sedan få en chock när de kommit hem och hämtat resultatet i fotobutiken. Jag brukade kolla slutaren när jag bytte film och plötsligt en dag så upphörde även slutaren i min kamera att fungera.


Jag tror inte det finns några kameror kvar av den här modellen, de är nog kasserade allihop. Det kom nyare modeller efterhand så antagligen kom man tillrätta med problemet. Men varning för 35 EL! Jag återkommer med ett bra tips vad man kan göra med en gammal trasig Minoxkamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar