fredag 23 mars 2012

Solnedgång med GF1 och en gammal Rokkor




I går kväll kändes det verkligen som ljuset börjat återvända efter en seg tid i mörkret. Det var vårdagjämning häromdagen och trots att vi haft några dagar med över tio plusgrader, har det inte känts riktigt pålitligt. Förrän igår. Vi får se hur länge det håller i sig.

Hursomhelst tog jag en cykeltur ner mot havet runt sextiden för att se solen gå ner. Jag tog med mig min Lumix GF1 och en riktigt gammal optik. En Rokkor 100/3.5 från tidigt 60-tal. Anledningen till kombinationen är att jag nyligen kommit över en adapter Minolta – M4/3. Och då måste man ju testa.

Jag är inte van att fokusera manuellt på GF1:an vilket märktes, speciellt efterhand som ljuset blev sämre. Det finns visserligen fokuseringshjälp i kameran som förstorar bilden på displayen. Men det fordrar lite tillvänjning. Nästa gång ska jag prova med en kortare optik. Eller när det är lite ljusare ute.






Avslutningsvis några bilder från en solnedgång vi Eiffeltornet i Paris 1970. Taget med en Pentax Spotmatic med normaloptik.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar