tisdag 27 mars 2012

Närheten till havet


En av fördelarna med att bo i en stad som Malmö är när närheten till havet. Det för också med sig ständig blåst och fiskmåsars skrän, men det är bieffekter man får leva med.


Några bilder från en cykeltur vid havet. Kameran var Nikon D80 med 50/1.8.


Två torn i Malmö.


Utsikt mot Ön i Limhamn.


I väntan på att någon ska lägga till.


BLAST FROM THE PAST


Två Malmöbilder från en promenad på öster 2001. Kameran var en lånad Canon F1 med 35/2.8 och HP5.

Övre bilden visar resterna av ett kvarter som helt fått stryka på foten till förmån för ett jättelikt bostadskvarter, granne med köpcentrat Entré.

Den undre bilden är från min barndoms kvarter. Jag bodde som barn på Almedalsgatan 3. Det huset är rivet sedan länge och ersatt med ett nytt. Jag minns att vi från vardagsrumsfönstret hade utsikt över en plankinhägnad industritomt där en bilfirma höll till. Så är det fortfarande; Hedbergs bil finns här. Fast planket har blivit utbytt mot ett stängsel.

Bilden är tagen vid hörnet av Almedalsgatan och Rosendalsvägen. Här i hörnlokalen låg en mjölkaffär när jag var barn. Strax intill, där motorvägen nu susar förbi, minns jag som ett ganska vildvuxet och spännande område. Här flöt Sureån (i folkmun Suran) fram. Undrar var den tog vägen, kanske rinner den fortfarande sakta förbi i utrymmet emellan Stockholmsvägen och järnvägen?



2 kommentarer:

  1. Angående bildeb på Almedalsgatan 3, själv bodde jag på Almedalsgatan 5. Mjölkaffären kommer jag också så väl ihåg. Damen hette i affären heter Ritzén, och hennes dotter var ofta med när hon arbetade. Senare under 70-talet mötte jag dottern, som sedan blev en väninna.
    Framför Almedalsgatan/Rosendalsvägen, låg den stora fina lekplatsen, och varje vår kom kommungubbarna och satte upp bl a gungorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin. Stort tack för din kommentar! Nu när du nämner det kommer jag också ihåg lekplatsen. Jag minns att det fanns några stora cementrör som någon skadade sig på en gång. Minns också att vi på vintern åkte kälke i (hette det?) Saarisgården. Jag bodde på Almedalsgatan 3, mellan 1948-1955.

      Radera