fredag 30 mars 2012

Ribersborgsskolan augusti 1955



Det var en solig eftermiddag i höstas när jag passerade min gamla skola. Tankarna gick till en liknande eftermiddag fast för länge sedan, i augusti 1955. Första skolåret hade just börjat och klassen radade upp sig på trappan för att bli fotograferad.

Jag tog en bild på den tomma trappan, och när jag kom hem rotade jag fram det gamla klassfotot, skannade och monterade in det i den nytagna bilden. Ljuset visade sig stämma förvånansvärt bra. Klassbilden är tagen lite tidigare på dagen, man ser att skuggorna är lite kortare i murverket runt dörren. Lite kul är att skuggan från räcket fortsätter från klassfotot ut i den nya bilden.

Jag minns det som en mycket trevlig klass som fick hålla ihop i tre år, för att i fjärde klass splittras och ingå i några olika pojk och flick-klasser. Man gjorde tydligen så vid den tiden, antagligen för att förhindra stark sammanhållning och gruppgemenskap. Skolans sätt att underlätta lärarens makt; härska genom att söndra.

Vår fröken hette Gerty Rendin och var av obestämbar ålder (nu vet jag ju att hon vid den här tiden var 35 år gammal) åtminstone för mig som sjuåring. Jag minns henne som mycket parant, rentav stilig. Elegant i frisyr och klädsel. Vad jag kommer ihåg var hon alltid klädd i dräkt som verkade sydd i någon slags möbeltyg. Hennes ögonbryn var perfekt formade, hennes makeup oklanderlig, och naglarna långa och alltid rödlackerade. Hon spelade orgel och hade hårda nypor. Man kan säga att klassen levde i en slags belägringstillstånd. Så länge vi följde reglerna var det lugnt, men om någon dristade sig utanför dessa... då small det. Disciplinen var total.



Här är listan över mina klasskompisar från den här tiden

Stort tack till Catarina som hjälpt till att med revideringen av namn 2014. Tack även till Christina Persson och Christer Mårtensson för uppdatering april 2020. Listan är nu i stort sett komplett. Saknas bara efternamn på Elisabeth. Jo, också saknades en elev vid fotograferingstillfället, Kerstin Jansson.


Överst från vänster:
Lars Högberg, Christer Mårtensson, Per-Anders Indén, Stig-Erik Nilsson, Peter Norén och Anders Hagström.

Mittraden:
Els-Marie Bengtsson, Jan Krumlinde, Elisabeth, Ann-Christine Vennhagen, Bo Carlson, Lennart Roth, Jan Twetman, Anders Sjöberg.

Främre raden:

Ann-Christine Ivstedt, Gunvie Nilsson, Catarina Hofvendahl, Ann-Marie Strömberg, Mona Hersby, Ingela Lindgren, Ingrid Lindström, Christel Körner, Christina Persson.


Skoj att det kommer in lite kommentarer
även efter så här pass lång tid.
Roligt också att Lars Högberg berättar att vår skolfröken Gerty Rendin född 1920, fortfarande (iaf i skrivande stund) är i livet. Se vad han skriver i kommentarsfältet.

Vet inte hur många av oss som lever och har hälsan. Men Per Anders Indén (trea från vänster, översta raden) gick bort 2000. Vi jobbade några år i slutet av 1990-talet på samma skola, Värnhemsskolan, Malmö. Det verkar även som Anders Hagström lämnat oss (översta raden längst till höger).

Känns klassen bekant, skriv gärna en kommentar eller skicka ett mail: vanligabilder@gmail.com

9 kommentarer:

  1. Ack ja - åren går! Minns faktiskt den dagen bilden togs. Blev bländad av solen, därför kisandet.

    Gossen längst upp till vänster heter Lars Högberg och han som heter Jan? tror jag heter Tvetman i efternamn.

    Annars minns jag inte så värst mycket från åren på Ribersborgsskolan - kanske för att det var fina och bekymmersfria år!

    Christer Mårtensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Christer!
      Himla kul att få en kommentar från dig. Jo, jag minns det som fina år. Ska gå in och fylla i namnen som du kom ihåg. Kanske kommer du på några till? Konstigt att man glömt vad flickorna hette, men vi levde väl segregerat även om vi satt i samma sal, kantänka.
      Ha det fint!

      Radera
  2. Hej såg ditt inlägg nu 4 år efter du la ut det. Oj va annorlunda jag gick på ribersbrorgsskolan och slutade 6an där 2018 :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Slutade 6:an på ribban förra året. Så kul och se bilder från 50-talet och att trappan ser lika dan ut.

    SvaraRadera
  4. Började där i 1A 1983. Tror det var trädörrar fortfarande då. Trappan gick till upp till fritids och ner till matsalen. Härliga tider och fina minnen. Bänkbrottning var lite skräckblandat dock :)

    SvaraRadera
  5. Fröken Gertie Rendin var en jättebra lärare. Där hade man tur. Jag googlade henne idag och fann att hon lever ännu. 98 år. Såg henne även på svartvit tv som ledare i barnprogram. Jag är Lars Högberg, överst till vänster. Roligt att se namnen på eleverna. Minns mest gossarnas namn. Christer Mortenson blev min kompis. Rödhårig var han. Även Catarina minns jag med glädje.

    SvaraRadera
  6. Christina Persson heter jag, sitter längst ut till höger på nedersta raden. Bröt högerarmen och gick med gips i ca 6 veckor. Flyttade och gick 2:a o 3:e klass på Rönneholmskolan

    SvaraRadera
  7. Christina Persson heter jag, sitter längst ut till höger på nedersta raden. Bröt högerarmen och gick med gips i ca 6 veckor. Flyttade och gick 2:a o 3:e klass på Rönneholmskolan

    SvaraRadera
  8. Hej
    Jag är Ann-Christine Ivsteft , (Anki Lundin) första raden längst till vänster.
    Roligt att se bilden. Tänker ofta på den här tiden. Kommer ihåg de flesta klasskamraterna. Arbetade under många år som rektor och kommer ihåg överlärarens dörr på Ribersborgsskolan. Barnbespisningen en trappa ner. Även vår fröken Gertrud Rendin minns jag. Hennes långa naglar som vi härmade med tape och nagellack. Och att hon gärna åt Emser tabletter.
    Jag kommer också ihåg att vår klasskamrat Christine bröt armen och var gipsad . Vi hjälpte henne att knäppa jackan. Och rasterna när flickorna kastade tvåboll mot vägg i något vi kallade ” tiaspelet”
    Det var en fin tid.

    SvaraRadera