torsdag 1 september 2011

När ett filter har fastnat

Det har hänt mig några gånger att ett filter fastnat på ett objektiv. Senast var häromveckan när jag köpte några äldre objektiv på Tradera. På ett av objektiven satt ett original Nikkor UV-filter benhårt. Det var alltså helt omöjligt att ta av. Förr fanns det speciella grepp i plast som man kunde använda, men sådana har jag inte sett på evigheter. Har letat på nätet men förgäves.

Eftersom jag hade ytterligare ett objektiv liggande med ett filter som satt fast, var det verkligen dags att finna en lösning. Har funderat på om jag skulle ta dem till kameraverkstaden, men det fick i så fall bli sista utvägen.

Googlade på ”filter stuck on lens” och fick en del tips. En del hade jag provat redan men några var nya. Man har ju hört att man ska värma tex muttrar som fastnat, men här rekommenderades motsatsen dvs kyla.


Först, placera objektivet på en frysklamp ca 3-4 minuter.


Sedan med en gummihandske på ena handen, tryck objektivet mot handflatan och vrid moturs. Och minsann, filtret lossnar lätt som en plätt, och tekniken fungerade på båda mina objektiv. Så, har du ett filter som sitter fast; testa!

Canon S90

4 kommentarer:

  1. Mycket bra tips! Jag har haft två gamla objektiv där filtret ej gick att skruva loss. Jag använde en mer riskabel metod med att spräcka filterglaset och sedan bryta metallringen med en tång och lirka av det. Den här metoden du visar här är definitivt säkrare. :-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har samma erfarenhet med köp av begagnade objektiv från Tradera och läste i ett fotoforum att man kan lägga en vanlig lampsladd runt filtret och knipa till om sladden o vrida. Funkade fin fint, nästa gång skall jag testa din metod :)

    SvaraRadera
  4. Lampsladd är nytt för mig, men känns som ett bra tips! Jag har också hört att man kan trycka optiken mot en gummisula (tex Converse!) och vrida. Det är ju inte alltid man har tillgång till kylklamp så det är bra med alternativ. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera