lördag 17 september 2011

Analoga bilder

En repa på stan med nyaste Nikkormaten, Nikkor 105/2.5 och T-Max400


Jag passerar den här byggnaden emellanåt. Jag tror att det döljer sig någon slags alternativ teater där inne och att affischen på väggen är reklam för en pjäs man satt upp.
Känns kanske lite fuskigt att stå och vänta med kameran på andra sidan gatan och ta en bild när någon så att säga ”går in i” den tänkta kompositionen. Lite som naturfotografer man läst om, som strategiskt lägger ut något dött och sen väntar på att gamarna ska dyka upp.


I alla fall drog jag ner till Västra hamnen med ambitionen att hitta några stillsamma kompositioner som skulle passa mitt långsamma fotograferande. Den här till exempel, kallar jag för ”Buddah och bron”.


Det finns alltid en del motionärer i omgivningarna. Den här tjejen ropade till mig när hon passerade: ”Blev jag bra?”. Jag sade som det var, att jag visste inte säkert eftersom det var en gammal kamera och att man måste vänta och se. ”Coolt!”, blev svaret.


Den här mannen satt och betraktade en nyanländ fritidsbåt som höll på att lägga till. Fick känslan att han tyckte det var skönt att det inte var han som stod där och drog i trossar och tampar.


Det är alltid gott om folk med kameror i Västra hamnen. Arkitekturen är speciell och det går alltid att hitta intressanta vinklar. Fast här handlade det om att hitta en lämplig bakgrund.


Fotnot
Det var länge sedan jag fotograferade med film och ännu längre sedan jag stod i köket och framkallade. Jag har för det mesta haft tillgång till fotolab, och soppa film i köket var sådant man gjorde i tonåren. Men nu är jag alltså tillbaka där. Dvs inte i tonåren utan i köket och framkallar film.

Jag rotade fram framkallningsdosa med spiraler, termometer och annat som behövdes i källarförrådet och beställde framkallare, stopp och fix från Photax. Det var inte så billigt precis, men leveransen gick rykande snabbt. Jag beställde söndag kväll och fick grejorna på tisdag, och samma kväll framkallade jag filmen.


Jag valde T-Max framkallare och framkallade efter Digital Truth´s tabell; 6min och 45s. Filmen såg lagom tät ut, men blev inte så finkornig som jag väntat mig. Får se om jag överexponerar ett steg och kortar ner framkallningstiden nästa gång.
Filmen blev förvånansvärt jämnt exponerad, speciellt med tanke på att exponeringsmätaren i kameran verkade lite opålitlig så jag fick gå på känn. Jag valde 1/250 och ställde sedan bländaren efterhand som ljusförhållandena ändrades. Det var hyggligt ljus så det blev inte så stora variationer.

Det fanns lite angst då jag tyckte att luckan på kameran glappade en aning. Men det fanns inga tecken på ljusinslag så jag antar att dåliga packningar kom först på nyare kameramodeller.
Hursomhelst är det kul att köra lite analogt emellanåt. Nästa gång tror jag att det blir mellanformat. Har några rullar HP5 liggande. Får se om det blir med Beautyflex eller SWC.

Nikkormat FTN, Nikkor 105/2.5 Kodak T-Max400

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar