torsdag 29 september 2011

Hasselblad Super Wide

Tog en cykeltur med kamera och en film. Kanske borde jag haft mer film med, men man behöver ju inte slösa. Dessutom var utgångsdatum -03 och då den har legat i rumstemperatur kan det ju vara bra att köra en testrulle.


Kom också fram till slutsatsen att är man van att fotografera digitalt så är 12 exponeringar väldigt få.


Min kamera har ingen sökare, den har kommit bort. Men jag har en Helios-sökare för 35mm som jag brukar använda på min GF1:a. Jag gissar att SWCns 38mm motsvarar 22-23 i småbild (omräkningsfaktor 0,6?) så det kommer ju med en del extra kan man ju säga. Men jag kan i alla fall se var centrum i bilden hamnar.
Så det blir till att gissa både ljusvärde, avstånd och ungefärligt bildutsnitt. Ljusvärde är ju inte så svårt att gissa i bra ljus. Men ska jag plåta i gråväder måste jag ha mätare.


Avståndet är ju inte heller nåt problem. Skärpedjupet är ju enormt när man bländar ner. Bildutsnittet är värre, men med hjälp av Helios och vattenpasset så går det hjälpligt. Men det blir ändå mycket på höften så att säga.


Jag framkallade i T-Maxframk. kanske inte det bästa för HP5 men det är vad jag har. Rekommendationen var 6 1/2 min. Men då temp låg på 22 kortade jag ner till jämnt 6. Borde kanske kompenserat för förhöjd basslöja, men jag har hellre lite underframkallade neg än tvärtom.


Och visst märktes det att filmen var gammal, basen var tämligen grå. Men inte värre än att man skulle kunnat kopiera på traditionellt vis med hyggligt resultat.


Det finns nog ingen rubrik för den här typen bilder. Meningslös ödslighet i de urbana utkanterna, kanske. Man brukar se sånt när fotoklubbarna har utställning. Man kanske borde gå med i en?


Hasselblad SWC Ilford HP5+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar