tisdag 16 augusti 2011

Malmö spårvägsnät



Träffade av en händelse på museets spårvagn häromdagen. Den är bara i trafik under sommaren och går mellan stadsbiblioteket och museet. Tjugo kronor kostar äventyret, men eftersom jag var till cykel, avstod jag. Det får bli en annan gång.

Elektrisk spårvagn har funnits i Malmö från 1906 fram till 1973. Min far, som föddes 1911, berättade en gång för mig att han hört av sin far att när man övergick från hästdragna spårvagnar till elektriska, gick det en man till fots före spårvagnen och varnade allmänheten genom att ropa: ”Se upp för elektrisk vagn!”. Detta berodde på att spårvagnen nu var näst intill ljudlös och tidigare hade fotgängarna ju hört klappret från hästhovarna mot gatstenen och kunde lämna plats.


Min far blev för övrigt ganska upprörd när spårvägstrafiken lades ner (samma år som oljekrisen) 1973. Han tyckte det var ett oerhört slöseri att riva upp ett lagt spårvägsnät. Han menade att nästa politikergeneration säkert skulle vilja införa spårvagnar igen och då skulle kostnaderna för att lägga nya spår bli enorma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar