onsdag 24 augusti 2011

Åter i Malmö hamnområde




Det här är väl knappast rätt plats för en panoramabild, men jag kunde inte låta bli. Bilden är tagen i Malmö inre hamnområde, från Beijerskajen i riktning mot Kockums varv (eller vad som återstår av det). Längst till vänster i bild skymtar Nordmills silos och längst till höger ligger klaffbron. I mitten ser vi Turning torso och Kockums kontorsbyggnad.
Bilden är hopfogad av sju bilder. Jag använde stativ, men hade bara en enkel kulled utan panoreringsmöjlighet så jag fick vrida hela stativet. Men det gick ju bra det också.



Kockums kontorsskrapa från 1958 är med sina 65 meter fortfarande en av de högre byggnaderna i staden. Byggnaden gick under namnet "gängtappen" i folkmun pga sin form. Jag tror att man ändrat bla färgsättningen på fasaden. Jag vill minnas att byggnaden tidigare hade vita "knutar" och att fönsterna var annorlunda. Men förändringen har smugits på så jag vet inte riktigt. Hursomhelst känns den inte så 50-talistisk längre.



Längre västerut, på Neptunigatan hittar man denna stillsamma vy med Turning torso i fonden.



På bron mellan Södra varvsbassängen och Citadellshamnen finns det här eleganta räcket.



En kanotist eller möjligen en kajak-man? Hursomhelst är han på väg mot Citadellshamnen i en hisnande fart.



Lite längre österut på Neptunigatan ligger Nordmills byggnader med sina silos.



Det är roligt att se dessa genomtänkt färgsatta byggnader som i vissa vinklar ger ett nästan klassiskt sydeuropeiskt intryck.



Jag läser att färgsättningen gjordes på 1980-talet av Perry Martin.



Man har genom åren lyckats anpassa nybyggnationen till den befintliga på ett så snyggt sätt att helhetsintrycket blivit mycket harmoniskt trots de olika byggnadsstilarna.



De äldsta delarna är från 1880-talet och sedan har det byggts på efterhand. Fascinerande att alla byggnaderna fick stå kvar under rivningsraseriets 70-tal men också att de slapp undan med att bli totalt söndermoderniserade. Men här hade våra politiker på den tiden uppenbarligen inget inflytande. Tackolov.



Mitt emot Nordmill står det något som påminner om en ruin. Antar att det ska läggas nytt tak och sättas i fönster så småningom. Fint att 70-taletspolitiken är borta. Att man kommit till insikt att även gamla byggnader har ett existensberättigande. Men ändå lite märkligt att just den här fick stå kvar?



Ännu en bit österut, vid Styrmansgatan hittade jag denna moderna fasad. Man får känslan att arkitekten lekte med Lego som barn.

Nikon D80, Nikkor 28-70/3.5-4.5D, Tokina 20-35/3.5-4.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar