onsdag 4 maj 2011

På gatorna i Wien del 3


Tredje svängen av bilder från Wiens gator. Dessa är tagna med min kompaktkamera, Canon S90, kameran som alltid finns med.
Totalt tog jag ca 650 bilder med tre kameror under fyra dagar, vilket ju egentligen inte är speciellt mycket, inte med dagens mått mätt. Men har man rötterna i den analoga världen och dessutom avskyr sorteringsarbete, så tar man inte en massa likadana bilder. Och ingen sprutmålning heller. Jag letar motiv när jag fotograferar, inte när jag sorterar tagna bilder.
Jag skulle tro att jag av dessa bilder kommer att använda drygt 100 i olika sammanhang. Vilket känns rätt så bra.





Det såg lite avätet ut till en början då det just hade varit påskmarknader lite här och där i staden och nu man höll på plocka undan.




Jugend, med sina ornament är rikligt representerat i Wien.




En hästskjuts med turister kom förbi, guiden sitter vänd mot passagerarna för att engagerat förklara sevärdheterna man passerar.




En gatuartist visar upp sina talanger. Hans gåva är att han kan orma sig igenom en tennisracket (dock utan strängar).



Jag vet inte om mobiltelefonen gör oss mer sociala eller om det är tvärtom. I vilket fall tycks den ofta vara mer intressant än vad som händer i omgivningen.




Inne i Stephansdomen är människor sysselsatta med att tända ljus för sig själva och för andra.




Katolska kyrkan har alltid varit duktig på att göra en hacka på sin verksamhet. Jag såg en gång en prislista i en kyrka i Italien som omfattade alla möjliga välsignelser. Men här fanns ingen sån, bara en skylt som talade om att ett ljus kostade 70 cent, inte så farligt.




Den här rocksymbolen hittade jag på en pelare i kyrkan, vet inte hur länge den suttit där, men minst sedan 1500-talet skulle jag tro. Lika inne idag.




Detta är utsikten från tredje våningen i H&Ms butik på affärsgatan Graben.




Här verkar råda viss osäkerhet över kartan, men bilden är i alla fall tagen på konstmuseet Belvedere.


Ljuset flödar i passagen mellan byggnaderna



En elegant dam iklädd mössa och blomsterbukett, njuter av en kopp kaffe i värmen.




En gentleman med nästan lite gammal grosshandlarstil; linnekavaj, halmhatt och fet cigarr.




Det blir alltid en del bilder av människor på övergångsställen.




Vanligtvis på våra resor gör vi så att vi tar lämpligt transportmedel till någon sevärdhet och sedan promenerar och stannar till på lite andra ställen på vägen tillbaka. I Wien blev det en del spårvagn och tunnelbana, och mycket promenader.




Tjej med cello på ryggen på stationen vid Stadtpark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar